söndag 26 september 2004

Hjälp!


Hjälp!
av Sara Olausson och Nina Hemmingsson
Kristin köpte det här seriealbumet på bokmässan och fick det signerat. Det är förresten extra kul att få seriealbum signerade, för ofta får man en liten teckning vid signaturen. Den här teckningen var riktigt snygg, några UFO:n som var färglagda och allting. Men i det här fallet satt de båda tecknarna satt och förberedde album i förväg. (Vi stod och väntade på att få Nemitidningar signerade i 1 timme och 20 minuter, och då får det ju gå lite snabbare.) Jag tror inte jag har hört talas om dem innan, och det hade nog inte Kristin heller. Det var nog ett spontaninköp. Jag läste lite i det på kvällen och funderade på att köpa ett eget nästa dag (vi var på mässan i två dagar), men sen hade jag inte råd utan läste ut hela Kristins istället. Eftersom jag faktiskt hade planer på att köpa ett eget exemplar av albumet så kan man ju nästan dra den slutsatsen att jag tyckte det var bra. :)
Det är inte så lätt att skriva om "Hjälp!". (Speciellt inte som Kristin har åkt tillbaka till Oslo och tagit med sig sitt seriealbum. Annars brukar jag ofta sitta och bläddra i boken jag håller på att skriva om.) Jag vet inte riktigt varför Sara Olausson och Nina Hemmingsson ger ut ett album tillsammans heller. Brukar de samarbeta kanske? Jag har ingen aning. Det är inte så att en skriver manus och en ritar, som man skulle kunna tro först. De skapar serier var för sig och har olika stilar, även om det ju har mycket gemensamt. Inte bildmässigt, men i val av teman. Det är mörkt och hemskt och tvångstankar och hemska barndomsminnen och ensamhet, men det finns ju humor i det också.
............................................................
Jag ska försöka skriva mer om vad jag gjorde på bokmässan senare nån gång. Har problem med konstant "høy last" på ED och allmänna datorproblem som jag hoppas jag får hjälp med att fixa snart. Helst innan jag blir galen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar