måndag 13 mars 2006

Kastrullresan


Kastrullresan
av Edith Unnerstad

Lucka i allmänbildningen tilltäppt! Nej, jag hade inte läst "Kastrullresan" innan, så det var ju på tiden. Den skrevs visst redan på 40-talet (jag trodde den var lite nyare) så det är flera generationer som har hunnit läsa den. Men inte jag alltså, förrän nu. Egentligen borde jag väl ha läst den som barn. Jag hade nog uppskattat den mer då. Men den var ju trevlig och småkul nu också.

Familjen Larsson består av pappa Patrik som är handelsresande i sybehör och dessutok uppfinnare, mamma Maja som spelat Shakespere i sin ungdom och deras sju barn: Dessi, Mirre, Rosalinda, Lasse (som berättar hela historien), Knutte, Pysen och Lilla O. (Alla flickorna har Shakespearenamn, även om det inte märks så tydligt till vardags.) Sedan Lilla O föddes får de inte plats i lägenheten längre, trots att de sover både på strykbrädor och i byrålådor. När familjen får ärva ett par bryggarhästar och några vagnar bestämmer de sig för att bygga om vagnarna till husvagnar och ge sig ut på sommarvägarna. Målet är att besöka moster Bella i Norrköping, och på vägen ska de dessutom passa på att marknadsföra pappans bästa uppfinning, den fantastiska kastrullen Pip. På vägen råkar de ut för en massa äventyr, blir kända som Pip-Larssons (Dessi råkade skriva orden lite för nära varandra på reklamskyltarna...) och hamnar i tidningen. Och de reder ut både mordfall och inbrott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar