fredag 24 mars 2006

V For Vendetta


V For Vendetta
av Alan Moore
Illustrerad av David Lloyd

Helt plötsligt dök "V For Vendetta" upp som film på bio. Jag fick seriealbumet i julklapp men hade inte kommit så långt som till att läsa det än. Men nu insåg jag att det var bäst att läsa snabbt innan handlingen blev förstörd för mig, och naturligtvis för att kunna uttala mig "expertmässigt" (nja, troligen inte särskilt) om serien vs. filmen. :-D

"V For Vendetta" utspelar sig i ett inte alltför avlägset framtida England. (Den är skriven på 80-talet så tiden den handlar om är 1997-98, men men...) Ett tredje världskrig har utkämpats med atomvapen. Efter det kom en svår tid med brist på mat. Under denna period fick England fascistiskt styre under en diktator. Oönskade grupper, som svarta, homosexuella och motståndare till regimen, är bortrensade, liksom all kultur som har ansetts olämplig.

Evey Hammond är sexton år och föräldralös. Massor av tjejer som hon känner skaffar sig extra pengar genom att sälja sex, och nu har hon tänkt försöka själv. Men den första man hon bjuder ut sig till är polis (eller "fingerman", som det heter här) och straffet för prostitution är att polisen får göra precis vad de vill med brottslingen. Evey kommer inte att klara sig levande ur detta...

Men då dyker en maskerad figur i mantel. (Nej, inte i den vanliga superhjältestilen. Klädseln är baserad på Guy Fawkes.) Han citerar Shakespeare och räddar Evey. En stund senare spränger han parlamentshuset. Han kallar sig V, och han tar med Evey till sin boning, som är full av böcker, musik, filmaffischer och allt annat som han har kunnat rädda av den kultur som fanns före den nuvarande regimen.Evey har aldrig sett nåt liknande. Hon har ingen annanstans att ta vägen, så hon stannar kvar hos V. Det visar sig att han utför terrordåd och mördar personer med viktiga positioner i samhället. Men han är inte direkt en ädel frihetskämpe, åtminstonen inte fullt ut. Faktiskt så är han galen.

Vad ska man säga? Jag tyckte att den var bra och smart, men jag blev inte lika förtjust i den som i "Watchmen", "The League of Extraordinary Gentlemen" eller "From Hell".

Nu är förstås frågan om jag ska se filmen. Jag tror nog jag kommer att göra det, även om erfarenheten säger att den inte kommer vara bra. Filmen From Hell var snygg, men missade poängen. The League (som den hette i Sverige, "of Extraordinary Gentlemen" var väl för komplicerat) var usel. John Constantine är också påhittad av Alan Moore, och den filmen var ju inte heller mycket att ha. "Watchmen" ska visst bli film. Ajdå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar