måndag 9 oktober 2006

The Turn of the Screw


The Turn of the Screw and Other Stories
av Henry James

A till Ö-projektet går vidare. Henry James är en författare som var verksam sådär runt förra sekelskiftet. Han var egentligen amerikan, men bodde under en stor del av sitt liv i Europa och särskilt England. Året före sin död blev han brittisk medborgare.

Just "The Turn of the Screw" hade jag hört skulle vara ett av hans bäst/mest kända verk. Det är en novell och i den här boken ingår även några andra noveller av James. Jag tror att de var bra. Okej, det där lät kanske lite konstigt, men saken är den att den här engelskan verkligen inte var den enklaste att ta sig igenom. För det mesta har jag inga problem med att läsa på engelska, men i det här fallet hade jag absolut fått ut mer av novellerna i översättning. Det finns undantag, ett par-tre noveller var inte så svårlästa och de tyckte jag om, men i de övriga missade jag för mycket för att riktigt kunna uppskatta dem. Lite synd. Men jag får väl ta och läsa någon översatt bok av författaren nån gång.

Marikas A till Ö-projekt:

A Ronny Ambjörnsson - "Mitt förnamn är Ronny"
B Holly Black - "Mörkrets tjänare"
C Chun Sue - "Beijing doll"
D Edwidge Danticat - "En skörd av tårar"
E Ing-Marie Eriksson - "Märit"
F Jonathan Franzen - "Tllrättalägganden"
G Niall Griffiths - "Kelly + Victor"
H Ernest Hemingway - "The Old Man and the Sea"
I John Irving - "Garp och hans värld"
J Henry James - "The Turn of the Screw and Other Stories"

K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar