måndag 4 februari 2008

Buddha


Buddha
av Karen Armstrong

Det här är en biografi om Buddha, Siddhatta Gotama (som det skrivs i boken, eftersom författaren använder en annan dialekt än den "vanliga"), som det egentligen inte finns så väldigt mycket information om. En del av hans liv kan anas i hans lära, när han använder sig själv som exempel. Sedan finns det en hel del väldigt utbroderade myter. Eftersom buddhismen mycket går ut på att utplåna jaget, så blir det ju inte så mycket personlighet att skriva om. Men det handlar både om vad man ändå vet eller antar, om myterna och vad de kan symbolisera och om själva läran. Jag skulle inte tro att det här är en bok som är tänkt för buddhister eller de som vill studera religionen mer ingående, utan mer för de som skulle vilja ha lite mer koll på buddhan och religionen. Såna som jag.

Jag tyckte att det var lagom ingående beskrivet, på ett sätt som går ganska lätt att läsa. Det är en tunn och översiktlig bok, bara 200 sidor. Det är intressant att Armstrong jämför och drar paralleller till andra religioner, och förklarar hur samhället såg ut. Tydligen uppstod flera stora religioner och filosofier vid samma tid som buddhismen, på olika ställen i världen. Jag tyckte förstås att "Myternas historia" (all religion och historia på 130 sidor) av samma författare var mycket mer spännande, men det beror ju på vad som intresserar en mest.


Malin, det är du som har min "Myternas historia", va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar