söndag 28 december 2008

Jan Lööfs serier - volym ett


Jan Lööfs serier - volym ett
av Jan Lööf

Jag är för ung för att ha läst Jan Lööfs serier tidigare (Felix kom visserligen ut i en nyutgåva när jag var tio-tolv år, men det missade jag). Däremot har jag läst OM dem i Sture Hegerfors bok "Pratbubblan!", som jag läste mycket i när jag var liten. Det fanns med exempelbilder från serierna "Felix", "Ville" och "Bellman". I den här första volymen av Jan Lööfs samlade serier, som kom ut nyligen, finns hela (?) "Ville" med och dessutom de första avsnitten av "Felix".

Jag gillar "Ville" bäst. Det är den där Olof Palme och kungen har två ganska viktiga roller. :) Ville själv har under mystiska omständigheter fått ett flygande tefat och uppdraget att på något sätt förbättra världen med hjälp av detta. "Felix" är mer en barnserie. Särskilt i "Ville" känner jag igen stilen från andra verk av Jan Lööf, men flera detaljer i "Felix" känns också bekanta. Visst har de väl t.ex. en tidsmaskin i Skrotnisse-filmen också? Jag har den på dvd, men jag har inte kommit så långt än och det var så länge sedan jag såg den sist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar