söndag 14 december 2008

John Constantine: Hellblazer - Empathy Is the Enemy, The Red Right Hand



John Constantine: Hellblazer - Empathy Is the Enemy
John Constantine: Hellblazer - The Red Right Hand
av Denise Mina
Illustrerade av Leonardo Manco

Deckarförfattarinnan Denise Mina har även skrivit manus till en Hellblazer-berättelse. Kul. :) De här två albumen hör ihop och ska läsas i rätt ordning, så det var tur att jag råkade låna båda två när jag var på bibblan (serieavdelningen på Högsbo bibliotek känns välsorterad för ett så litet bibliotek). Däremot är det inte nödvändigt att läsa alla serier om John Constantine i rätt ordning. Jag har inte läst så väldigt mycket om honom innan, men det funkar bra att hoppa in här. Jag har dock funderat på om det här är en serie jag borde börja samla på... Jag vet inte riktigt. Det finns saker jag gillar och saker jag inte gillar så mycket med den.

Handlingen då? En man kommer till John Constantine och ber om hjälp. Han har använt en trollformel utan att ana följderna. Det han gjorde var egentligen oskyldigt, men av en slump ledde det till att en ung familj dog. Nu håller han på att bli galen, för han känner deras ångest innan döden, och han känner sorgen hos alla deras släktingar. Det visar sig att det finns kopplingar till tidig kristendom, en mystisk sekt och vad som egentligen händer efter döden.

Det mesta utspelar sig i Glasgow, precis som Minas romaner har en tendens att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar