fredag 17 april 2009

Kalaharis skrivmaskinsskola för män


Kalaharis skrivmaskinsskola för män
av Alexander McCall Smith

Åh, jag läser bokserier så snabbt alltså. Det var två år sedan jag läste föregående del i serien om Damernas detektivbyrå. Men det är inte så svårt att komma in i miljön igen, så det gör inget.

I den här delen öppnas en ny detektivbyrå i samma stad som Damernas detektivbyrå, och den nye detektiven påstår att män är bättre detektiver!

Mma Ramotswe får i uppdrag att leta reda på några personer som en rik man kände för länge sedan. Han vill be dem om ursäkt för saker han gjorde mot dem för länge sedan, om de nu fortfarande är i livet. Några andra uppdrag hinner Mma Ramotswe också med, medan Mma Makutsi, hennes medhjälpare, kläcker en smart affärsidé för att få in lite extrapengar. En maskinskrivningskurs för män. Mma Ramotswe har funderat på hur hon skulle kunna hjälpa Mma Makutsi att träffa en man och bli lyckligare, men nu verkar det lösa sig ändå.

En trevlig och avkopplande bok. Men man undrar ju om det verkligen är så här i Botswana. Alla verkar så naiva liksom. Men jag undrar om det inte är så i alla böcker av författaren. Jag har bara läst böcker i den här serien, men det kan mycket väl vara hans stil att beskriva människor på det här sättet.

Detta var förresten en av de två påskekrimmer jag hann med när jag var i Oslo över påsken. Inte för att den här känns så väldigt mycket som en deckare egentligen. Men den handlar ju faktiskt om en detektivbyrå!

Damernas detektivbyrå
1. "Damernas detektivbyrå"
2. "Giraffens tårar"
3. "Vackra flickors lott"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar