onsdag 16 september 2009

In Pursuit of the Green Lion


In Pursuit of the Green Lion
av Judith Merkle Riley

Jag tror att detta var tredje gången jag läste "In Pursuit of the Green Lion". Jag har inte läst den lika många gånger som den första delen i serien, "A Vision of Light", alltså. Den första är den bästa, även om jag tycker mycket om den här också. De är så roliga. Det är underhållningsromaner förstås, men jag tycker att författaren verkar ha gjort god research. Böckerna utspelar sig på 1300-talet, och det känns välskildrat, särskilt i den första boken. Eller så är det bara så att jag har fått en hel del av mina föreställningar om medeltiden från de här böckerna.

Margaret och Gilbert har en aning motvilligt blivit gifta efter att hon blev änka. Hon är 23 år och detta är tredje äktenskapet. Första gången var det ofrivilligt, den andra gången var hon mycket lyckligt gift. Men så blev hon ensam med två små döttrar och en enorm förmögenhet som alla ville åt. Hennes skrivare broder Gregory räddade henne ur en svår knipa, och Margaret fick plötsligt reda på en massa nyheter om honom. Som att han egentligen är en adelsman vid namn Gilbert, och att han inte kommer överens med sin far och sin äldre bror. Gilbert är väldigt inställd på ett liv där han ödmjukt söker Gud, men det ses inte med blida ögon av fadern. En rik änka är en mycket bättre framtid för Gilbert, och själva har paret ingen talan. Och en make är ju ett skydd från folk som försöker ta ifrån Margaret hennes egendom. I alla fall till viss del. Och hon får en oerhört besvärlig svärfamilj på köpet. Dessutom förvinner Gilbert i Frankrike! Margaret har sina skäl att skyndsamt lämna Gilberts familj, och dessutom att resa till Frankrike för att leta efter Gilbert. Som resesällskap har hon sina gamla vänner Malachi och Hilde, som också har skäl att resa till kontinenten. Malachi är nära att hitta de vises sten, säger han. Och dit Malachi går går också Hilde.

Även om handlingen ibland är lite för mycket, så är det hemskt rolig läsning och det är ett väldigt sympatiskt gäng som är ute på äventyr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar