torsdag 8 oktober 2009

Åminne


Åminne
av Sven Delblanc

"Åminne" är den första delen av fyra i Sven Delblancs serie (eller romansvit, om man tycker att det låter bättre) om folket i Hedeby. Det som inte så långt efter utgivningen blev tv-serien Hedebyborna, som min mamma brukar titta på (finns på dvd). Undrar om inte jag ska se den, men efter jag har läst ut alla böckerna i serien i så fall. Jag tror att jag kommer göra det. Gissar att den är lättsammare än böckerna. Det var inte direkt en lättläst bok det här. Jag hade inte alls förväntat mig den experimentella berättarstilen. Det var väldigt rörigt i början, innan man kommer in i det. Jag tycker att det kändes som om man ändrade berättare lite då och då, utan någon som helst förvarning, men jag misstänker att det egentligen bara var en, som dock låter läsaren läsa andras tankar ibland.

Det är lite adel som håller på att förlora den makt och glans de har haft förr, lite vanligt folk och en hel del som befinner sig väldigt lågt på den sociala stegen - de som det inte är nån ordning på. Supandet är oerhört utbrett. Var det någon som inte hade alkoholproblem? Jo, det där äldre paret, där mannen var religiös. Alltid nåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar