fredag 8 januari 2010

The Christmas Books


A Christmas Carol
The Chimes
The Cricket on the Hearth
av Charles Dickens

Det här är en bok med tre kortare romaner av Charles Dickens, hans julböcker som gavs ut 1843, 1844 och 1845. Tydligen gav han ut några julböcker till, men de är inte med i den här samlingen.

"A Christmas Carol" är helt klart den mest kända, och jag tycker att den är den bästa av berättelserna i den här boken. Om jag har förstått saken rätt så var de andra lika populära då det begav sig, men de har inte överlevt på samma sätt. Det handlar förstås om den snåle och grinige Ebenezer Scrooge, som hatar julen (och folk i allmänhet), och under julnatten får en chans att bättra sig. Tre spöken visar honom förflutna, nutida och framtida jular, och han får se både hur han själv och folk i hans närhet upplever dem. Och så inser han hur fel han har haft och allt slutar lyckligt. Men det visste ni förstås redan.

"The Chimes" är mindre känd. Den handlar om en fattig man som på grund av kommentarer från fint och viktigt folk börjar tvivla på mänskligheten. I en dröm får han se hur hans egna nära och kära råkar ut för precis de olyckor han har fördömt och ångrar då sina åsikter. Det känns som att hans synd mera är oförstånd än elakhet, så jag tycker inte riktigt att han förtjänar den här behandlingen. Det här är den av berättelserna jag tycker sämst om. Den är väldigt politisk, men allt kanske inte är lika aktuellt idag. Inte på samma sätt i alla fall.

Slutligen "The Cricket on the Hearth" som handlar om ett gift par, John och Dot Peerybingle, där åldersskillnaden är stor, men som ändå är lyckliga tillsammans. Porträttet av dem är ganska komiskt. Här finns även en ilsken och girig leksaksfabrikör, Tackleton, som ska gifta sig med en ung kvinna och vill att Peerybingles ska visa hur bra de har det och på så sätt övertyga den unga bruden. För hennes del är det nämligen ett rent resonemangsäktenskap. Slutligen finns här en fattig leksaksmakare, som har lurat sin blinda dotter i alla år att de är vackert klädda, lever i ett fint hus och att Tackleton är mycket god mot dem. Sanningen är en helt annan. Den stora dramatiken är att John Perrybingle börjar tvivla på sin hustrus kärlek och misstänker att hon har blivit kär i en annan. Lite spretigt kanske, men det går ihop på slutet i alla fall.

Det är ju roligt att ha läst de andra, men egentligen är det nog bara "A Christmas Carol" som jag verkligen uppskattar.

Jag läste förresten böckerna runt jul. Jag ligger bara lite efter med att skriva om vad jag har läst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar