onsdag 28 juli 2010

Hur gick det sen? och ABC



Hur gick det sen?
av Tove Jansson

ABC
av Lennart Hellsing och Poul Ströyer

Wettergrens i Kållered har 50% rea på allt! För att de ska lägga ner, just den biten är ju inte så kul förstås. Men man kan i alla fall åka dit och handla massor med böcker som kanske hade varit lite väl dyra annars. Det har jag gjort. Bland annat de här två klassiska bilderböckerna, som jag så klart har läst när jag var liten men aldrig ägt.

"Hur gick det sen?" är väldigt väldigt vacker. Det är den som har hål så att man alltid kan se nästa uppslag och fundera på vad som kan hända där. Handlingen är att Mumintrollet har varit och köpt mjölk, men på väg hem träffar han Mymlan som har tappat bort Lilla My.

"ABC" är också fint, men mest roligt, illustrerad. Det är ganska tokiga verser för varje bokstav i alfabetet, och förutom att jag har läst den själv någon gång så misstänker jag att den har gått på TV. Tror det var en vers i taget i så fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar