söndag 7 augusti 2011

En smakebit på søndag (vecka 31)

Jag har hittat en ny kul bokgrej att vara med på. Smakebit på en søndag. Man ska skriva ett citat ur boken (en bok) som man håller på att läsa just nu, och länka till veckans smakebit-post hos Flukten fra virkeligheten.

Okej. Här kommer mitt citat:

We had not long been installed in Morley Cottage before I grew certain that fossils were to be my passion. For I had to find a passion: I was twenty-five years old, unlikely ever to marry, and in need of a hobby to fill my days. It is so tedious being a lady sometimes.
(Tracy Chevalier: "Remarkable Creatures", s. 26)


Jag gillar hittills "Remarkable Creatures" bättre än "Flicka med pärlörhänge". Kanske för att det handlar om fossiler. Mmm, förhistoriska grejer. Det är också tidigt 1800-tal och England, och det är ju inte heller fel. Tänk Jane Austen-tid, för övrigt en författare som systern till en av huvudpersonerna är förtjust i.

Och så går du in här för att se andra smakbitar från den här söndagen.

3 kommentarer:

  1. Hei :) Så hyggelig at du er med :) Det var en fin smakebit som gjorde meg veldig nysgjerrig på historien!

    Jeg har "Flicka med pärlörhänge" i bokhyllen min her men jeg har ikke lest den(har faktisk en svensk utgave og en engelsk), filmen har jeg sett og den likte jeg.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte sett filmen, men det kanske man skulle göra. Det verkar som om filmrättigheterna till Remarkable Creatures är sålda, så det blir kanske film av den också.

    SvaraRadera
  3. Jeg måtte se filmen siden Colin Firth spilte i den, er litt svak for ham :)

    Da blir det nok kanskje film engang ja, noen ganger er det greit at filmen ikke kommer rett etter man har lest boken. Man blir som oftest alltid litt skuffet av filmen.

    SvaraRadera