tisdag 24 januari 2012

Let It Snow


Let It Snow: Three Holiday Romances
av John Green, Maureen Johnson, Lauren Myracle

Självklart var även detta en bok som jag läste i julas. Det är en riktig julbok, med tre noveller som utspelar sig en extra snöig jul i en liten amerikansk stad.

Jubilee är bara på genomresa (att hon överhuvudtaget reser på jul beror på en mycket pinsam och mycket julrelaterad incident), men snön gör att hon inte kan ta sig vidare utan får tillbringa julen i en främmande stad. Hon känner sig väldigt ensam, speciellt som världens bästa pojkvän knappt svarar när hon ringer till honom. Men hon är inte helt ensam.

Tobin tillbringar julaftonskvällen med sina bästa kompisar medan hans föräldrar desperat försöker ta sig hem från en affärsresa för att tillbringa juldagen med honom. Fast själv bryr han sig inte så mycket om att det kanske inte blir någon traditionell jul med familjen. Han och kompisarna beger sig i stället ut på en vansinnesbilfärd i snöstormen. Men det är för ett gott ändåmål. En chans att umgås med cheerleaders! Bra att de kan prioritera ...

Och slutligen Addie, som är huvudperson i en berättelse som nästan blir lite åt A Christmas Carol-hållet. Okej, inte riktigt, men det kan ändå föra tankarna dit.

De tre novellerna är ganska fristående från varandra, men ändå ihopvävda på ett smart sätt. Och så är de väldigt roliga, alla tre.

Massor av snö, massor av humor och en del romantik. Jag var väldigt nöjd med mitt val av julläsning. Jag tror att det skrevs om "Let It Snow" i flera bokbloggar julen 2010, men jag minns inte vilka så här mer än ett år senare. Tack för tipset, den som känner sig träffad. :)

3 kommentarer:

  1. Jag gillade också Let it snow och jag gillade helt klart de två första mer. Både storyn och tilltalet var bättre än i den sista. Ska verkligen kolla upp författarna, för sen vi pratade har jag stött på John Green på en massa ställen.

    SvaraRadera
  2. Jag har en John Green-bok här någonstans. Paper Towns. Har inte läst den, var bara tvungen att köpa den p.g.a. märkliga sammanträffanden. Jag och Malin ska packa upp mina böcker idag, så den dyker väl upp under dagen.

    SvaraRadera
  3. Och jag har ju några av dina böcker, måste komma ihåg dem när vi ses nästa gång.

    SvaraRadera