fredag 17 februari 2012

Push/Precious


Precious
av Sapphire

Undrar varför den här boken heter "Precious - Based on the novel 'Push'". Jag är ganska säkerpå att det här faktiskt ÄR romanen "Push". Jag tycker att det är lite väl långt att gå med hela "now a major motion picture"-grejen.

Filmen visades på TV för några veckor sedan. Jag såg bara bitar av den men kom på att just det, den boken vill jag ju läsa. Det är en fruktansvärd bok egentligen. (Som i hemsk handling, inte dålig. Verkligen inte dålig.) Nästan bara elände. Men samtidigt så var den ändå positiv på något sätt.

Precious är en svart, fattig och överviktig tonårstjej i 1980-talets Harlem. Hon har faktisktaldrig varit utanför Harlem och hennes mamma gör sitt yttersta för att trycka ner henne. Skolgången har inte funkat och Precious kan knappt läsa eller skriva. Hon missade också mycket skola när hon fick sitt första barn för ett par år sedan och nu har hon blivit utkastad från skolan för att det har börjat synas att hon är gravid igen. Pappan till båda barnen är hennes egen pappa och Precious tycker att det är orättvist. Hon kunde väl åtminstone ha fått lov att få sina barn ihop med en vanlig pojkvän. Nu blir hon straffad för något hon aldrig har velat.

Men hon får i alla fall lov att börja på en alternativ skola och börjar i en klass för ungdomar som ligger på en väldigt låg nivå i sina kunskaper. Alla har sina problem. Kanske har de varit missbrukare. Kanske har de blivit utkastade hemifrån. Här börjar de verkligen från början, med att lära sig bokstäverna. Och Precious börjar lära sig att hon inte är helt värdelös.

Det här är skrivet som Precious egen dagbok. Inte med så många stavfel som hon skulle ha gjort alltså, men på hennes egen dialekt, med "muver" i stället för "mother" etc. Jag gillar också att Precious inte är en helt perfekt människa, för hur skulle hon kunna ha blivit det. Hon hatar knarkare och homosexuella till exempel. Och hennes dotter HETER Little Mongo, för att hon har "Down Sinder". Över huvud taget är "Push" inget för den väldigt känslige. Men den är så himla värd att läsa!

Och filmen verkar bra också. Jag tror jag måste se hela nån gång.

2 kommentarer:

  1. Har sett filmen, den var ganske rystende og gripende. En god film. Fikk lyst å lese boken jeg også, takk for fin anmeldelse og for boktipset:)

    God helg!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste se filmen. :)

      Av det lilla jag såg verkar den följa boken väldigt bra. Och skådespelerskan som spelade Precious verkade göra ett bra jobb. Jag såg henne framför mig när jag läste. Kanske även för att hon är på omslaget ...

      Radera