måndag 5 mars 2012

En ros åt Lotta


En ros åt Lotta
av Merri Vik

Den här boken minns jag som en "klassikerna" i Lottaserien. Fast skillnaden mellan vad som är en klassiker och inte är väl mest om jag hade dem när jag var liten eller om jag läste dem först i 20-25-årsåldern när jag samlade ihop hela serien ...

Lotta jobbar fortfarande som vårdbiträde i Stockholm, och det finns ju mycket att berätta om det. Många tillfällen att det tokar till sig, menar jag. Höjdpunkten i den här är väl när Lotta provar ögonbrynsfärg och låter den sitta i alltför länge (Giggi ringde och Lotta glömde bort färgen). Det blir inte bättre av att hon har valt en för mörk nyans redan från början. Och vad som absolut inte gör saken bättre är att precis innan Giggi ringde hade Lotta på skoj målat ett litet skägg med färgen ... Det ger ju ett seriöst intryck på sjukhuset sedan. :)

Lotta och Paul har planerat att förlova sig den här julen. Men det strular till sig på alla möjliga sätt och plötsligt vet Lotta inte ens om det blir någon förlovning. Jag vet ju förstås redan hur det ska sluta, men jag hade glömt bort många detaljer. Ett par saker var jag inte ens säker på att jag har läst förr, men jag har läst boken många gånger tidigare så det måste jag ha gjort.

Lotta-böckerna:
1. "Det är Lotta, förstås!"
2. "Ja, se Lotta!"
3. "Lotta är sig lik"
4. "Skärp dig, Lotta!"
5. "Lotta slår till"
6. "Fara på taket, Lotta!"
7. "Vilken skiva, Lotta!"
8. "Skriv upp det, Lotta!"
9. "Rena snurren, Lotta!"
10. "Se dig för, Lotta!"
11. "Bra gissat, Lotta!"
12. "Platt fall, Lotta!"
13. "Rena mörkret, Lotta!"
14. "Hejda dej, Lotta!"
15. "Full fart, Lotta!"
16. "Arma Lotta!"
17. "Vilken fullträff, Lotta!"
18. "Håll masken, Lotta!"
19. "Lotta i topp"
20. "Var glad, Lotta!"
21. "Vilken vals, Lotta!"
22. "Festligt, Lotta!"
23. "Vilken tur, Lotta!"
24. "Alla tiders Lotta"
25. "Rena karusellen, Lotta!"
26. "Ge aldrig upp, Lotta!"
27. "Mitt i prick Lotta!"
28. "Lotta går till sjöss"
29. "Det spökar, Lotta!"
30. "Lotta går till väders"
31. "Heja Lotta!"
32. "Toppen, Lotta!"
33. "Fyndigt, Lotta!"
34. "Full rulle, Lotta!"
35. "Rena cirkusen, Lotta!"
36. "Rakt i plurret, Lotta!"

4 kommentarer:

  1. Åh, tenk at det finnes så mange bøker i Lotta-serien. Jeg elsket disse bøkene på ungdomsskolen (og gjør det egentlig enda). De ble lest på nytt og på nytt og nå fikk jeg lyst til å skaffe meg hele serien jeg også :) Hilsen Anette :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste du dem på norska då? Jag har en på norska och upptäckte att de har ändrat så att huvudpersonen heter Lotte och bor i en norsk stad. :)

      Det finns 46 böcker om Lotta och en "hur gick det sedan"-bok om hennes barn.

      Radera
  2. Har ikke hørt om de her bøkene før, intresant og morsomme høres de jo ut:)Takk for introduksjonen av bøkene, skal skjekkes de ut en dag:)

    Ha en fin uke:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De sista gavs ut i början av 1990-talet (den första kom 1958), så det var ju ett tag sedan de var populära. Men det finns fortfarande ganska många vuxna som läser dem av nostalgiska skäl. :)

      Radera