måndag 30 april 2012

Yarden


Yarden
av Kristian Lundberg

När jag ändå var igång och läste Kristian Lundbergs bok "Eldätaren", som jag inte hade hört talas om innan den blev månadens bok i min läsecirkel, så passade jag på att läsa den betydligt mer berömda "Yarden" också. Den handlar väl om följderna som den där recensionsskandalen för ett antal år sedan fick på Lundbergs arbetssituation. Han fick inga tidningsuppdrag längre (överreagerade tidningarna här?) och det enda som återstod var att ta nåt skitjobb, närmare bestämt i hamnen i Malmö. I "Yarden" skildras arbetet med att flytta stora mängder bilar från en del av hamnen till en annan. När man bara läser den arbetsbeskrivningen låter det ju inte så jobbigt, men anställningsvillkoren för tankarna till en helt annan tidsepok. Ändå är det här bara ett par-tre år sedan. Väldigt läsvärt.

Det handlar dock inte bara om arbetet i hamnen, utan även en del om författarens bakgrund i en familj med stora problem. Där blev det ju extra intressant att jag just hade läst "Eldätaren", eftersom det finns en del att jämföra i de båda böckerna. Jag vet faktiskt inte om "Yarden" verkligen är hundra procent självbiografisk, jag har inte läst några intervjuer om den eller så ... Men det spelar inte så stor roll för det här. Jag tyckte att jag fick lite större behållning av båda böckerna för att jag hade läst den andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar