torsdag 17 maj 2012

Ny favoritbokhandel


Förra veckan var jag som sagt i Bath några dagar med en kompis, och på en lite halvt bortgömd gata (men det är en liten stad, så man hinner gå på de flesta centrala gator, även de som det inte är så mycket folk på) hittade vi den här fina bokhandeln - Mr. B's Emporium of Reading Delights. Väldigt mysig och jättebra urval på tre våningar. Det var många böcker jag kunde tänkt mig att köpa, men jag nöjde mig med ett par stycken. De skulle ju få plats i resväskan också.


Här är jag på övervåningen, där det bl.a. fanns hyllor med reseguider och andra böcker från olika länder. Och till höger, böcker på t.ex. tyska! Och det fanns bekväma sittplatser (ej i bild) om man tänker stanna länge i bokhandeln.


Här är den svenska hyllan - alltså med boktips för den som har tänkt resa till Sverige. Borde inte Tove Jansson hellre stått på Finlandshyllan?

Trevlig personal också förresten. De frågade var vi kom från och sedan pratade vi skandinaviska (och brittiska) deckare en stund. Det är visst mest deckare som översätts just nu och inte så många andra böcker. Jag ser på bilden här att en av icke-deckarna som de har är "Doktor Glas". Det måste verka som om svenskar inte tänker på annat än mordplaner. :) De visade en annan svensk bok, en av Kerstin Ekman. "The Dog". Jag har kollat upp det och det måste nästan vara "Hunden" från 1986. Den hade jag verkligen aldrig hört talas om tidigare. Kanske borde läsas. De sa att den var bra.

Väldigt bra bokhandel. Synd att den ligger så otroligt långt härifrån. Enligt Google Maps tar det 17 timmar och 52 minuter att köra dit. (Uppskattad bränslekostnad 2190,35 kronor. Haha!) Tyvärr brukar orden "bra" och "bokhandel" sällan förekomma i samma mening här där jag bor nu, så jag kan inte trösta mig med det lokala utbudet heller. Men Göteborg finns ju. Det är inte så många mil dit.

(Alla bilder här är tagna av min kompis Karin.)

2 kommentarer:

  1. Borde finns en Like-knapp! Ser att det var mycket billigare att flyga och åka tåg som vi gjorde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om man kan lägga till en like-knapp ...

      Haha, ja, och här hade man inte ens räknat med vägtullar etc.

      Radera