onsdag 4 juli 2012

Nekyia


Nekyia
av Li Österberg

Jag hade aldrig hört ordet "nekyia" tidigare, och först när jag såg namnet på det här seriealbumet så kastade jag om bokstäverna och läste det helt fel. Nekyia är ett gammalt grekiskt ord för en rit där man kallar till sig döda för att ställa frågor. Och det kan också betyda att man reser till dödsriket för att ställa frågor. I Li Österbergs serie är det flera personer som oberoende av varandra och i olika ärenden beger sig till dödsriket. För att ställa frågor, för att lämna ett meddelande eller, ja, som nyligen avliden.

Hades är inte så road av allt spring ... Men man måste älska Hades till slut. Och alla de andra i serien också, faktiskt. Kanske att jag inte blev lika intresserad av människorna som skulle ställa frågor till de döda som för vissa av de andra karaktärerna, men de tillförde ju ändå något till historien. Min favorit är den stackars döda tjejen som inte har fattat att hon är död än.

Man behöver inte vara grekisk mytologi-nörd för att uppskatta "Nekyia". Jag har inte särskilt bra koll på det här. Det finns flera sidor med noter för den som är som jag, eller för den som har koll och t.ex. vill veta vad tanken var med att skildra den och den just så. Nördigt och kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar