måndag 6 augusti 2012

Visst är det konstigt, Lotta


Visst är det konstigt, Lotta
av Merri Vik

Lotta-serien börjar lida mot sitt slut. Det här är den sista boken där omslagsillustrationen är gjord av Heidi Lindgren. Jag vet inte om hon kanske dog eller om hon bara gick i pension, men det är trist att hon inte gjorde omslagen till alla böckerna. Jag tycker inte alls lika mycket om bilderna på de tre sista böckerna.

På omslaget ser vi Lotta som troll, och som sotare, inte Giggi faktiskt (de två träffas inte lika ofta i de senare böckerna, när Giggi pluggar till läkare i Stockholm), utan studiekamraten Henrietta. De har börjat på en ny kurs den här terminen och en av de gamla klasskompisarna föreslår att de ska ha maskerad innan pluggandet kommer igång på allvar. Lotta och Henrietta råkar tyvärr missa att detta senare ändras till en helt vanlig fest ...

Annars handlar det mycket om en låda gamla böcker som Lotta ropar in på auktion. Först blir hon besviken för att det inte verkar finnas några fynd i den. Men det kan ju vara spännande med gamla böcker ändå, visar det sig.

Lotta-böckerna:
1. "Det är Lotta, förstås!"
2. "Ja, se Lotta!"
3. "Lotta är sig lik"
4. "Skärp dig, Lotta!"
5. "Lotta slår till"
6. "Fara på taket, Lotta!"
7. "Vilken skiva, Lotta!"
8. "Skriv upp det, Lotta!"
9. "Rena snurren, Lotta!"
10. "Se dig för, Lotta!"
11. "Bra gissat, Lotta!"
12. "Platt fall, Lotta!"
13. "Rena mörkret, Lotta!"
14. "Hejda dej, Lotta!"
15. "Full fart, Lotta!"
16. "Arma Lotta!"
17. "Vilken fullträff, Lotta!"
18. "Håll masken, Lotta!"
19. "Lotta i topp"
20. "Var glad, Lotta!"
21. "Vilken vals, Lotta!"
22. "Festligt, Lotta!"
23. "Vilken tur, Lotta!"
24. "Alla tiders Lotta"
25. "Rena karusellen, Lotta!"
26. "Ge aldrig upp, Lotta!"
27. "Mitt i prick Lotta!"
28. "Lotta går till sjöss"
29. "Det spökar, Lotta!"
30. "Lotta går till väders"
31. "Heja Lotta!"
32. "Toppen, Lotta!"
33. "Fyndigt, Lotta!"
34. "Full rulle, Lotta!"
35. "Rena cirkusen, Lotta!"
36. "Rakt i plurret, Lotta!"
37. "En ros åt Lotta"
38. "Kära Lotta"
39. "Alltid Lotta" 
40. "Lycka till, Lotta"
41. "Då kör vi då, Lotta"
42. "Läsning för Lotta" 
43. "Glad sommar, Lotta!"

2 kommentarer:

  1. Åh, den här gillade jag skarpt! Jag håller för tillfället på att jaga reda på de få Lotta-böcker som jag inte har, sedan sakll den kompletta samlingen få stå på bästa hyllplats!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt. :) Jag lyckades komplettera min samling för ett par år sedan. Verkligen kul att ha dem. Jag gillar att de fortfarande håller att läsa, trots att man inte är 11 år längre.

      Radera