fredag 21 september 2012

Flickorna Owens


Flickorna Owens
av Alice Hoffman

I ett par hundra år har alla i den lilla amerikanska staden vetat att kvinnorna i familjen Owens är häxor. Om något märkligt händer så vet man vem som ligger bakom. Dessutom bor de i ett gammalt spöklikt hus som inte alls liknar de vanliga villorna runt omkring. Här bor de föräldralösa systrarna Sally och Gillian Owens tillsammans med sina mostrar. Flickorna är utstötta och har bara varandra. Andra barn är rädda för dem och de modigaste plågar dem så mycket de vågar. Men stadens vuxna kvinnor kommer sent på kvällarna och ber mostrarna om hjälp. Kanske är det någon man de vill ska lägga märke till dem, eller så vill de bli av med honom. Mostrarna kanske hjälper till, även mot bättre vetande.

Som vuxna lämnar både Sally och Gillian staden. De lever helt olika liv, men det viktiga är att de slipper all form av magi. Sally gör allt för att hennes barn ska få en normal uppväxt. Men så klart blir det inte precis som Sally och Gillian har tänkt sig.

Jag vet att jag lånade den här boken på skolbiblioteket i gymnasiet, men inte kom särskilt långt i den innan jag gav upp. Nu läste jag ut den, och den var väl trevlig och så, men jag hade inte missat så mycket om jag inte hade läst den den här gången heller. Det är en bok av den där amerikanska sorten som man brukar vilja läsa på hösten, och lite magisk realism, men jag hade egentligen trott att jag skulle tycka bättre om den än vad jag gjorde. Den var helt okej, men jag har liksom hört bättre saker om Alice Hoffman än vad jag tyckte att "Flickorna Owens" levde upp till. Men det är kanske någon annan av hennes böcker som jag hellre borde valt? Några tips?

Monika upplyste om att boken även finns som film - Magiska systrar. Både boken och filmen heter "Practical Magic" på engelska. Lättare att se kopplingen där. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar