tisdag 25 september 2012

Helt otroligt, Lotta


Helt otroligt, Lotta
av Merri Vik

"Helt otroligt, Lotta" är den fyrtiosjätte Lottaboken och den sista "riktiga" boken i serien. Det finns ju även en bok om hennes dotter. Men den här slutar med att (ingen direkt spoiler egentligen) Lotta berättar för Paul (hennes man) att de ska bli föräldrar och tar farväl av läsaren. Nu kommer hon inte ha tid att skriva om sina "öden och äventyr" mer. Det var säkert ett bra beslut att avsluta serien här, även om den främsta orsaken säkert var att serien ju måste ta slut någon gång och författaren började nog bli lite till åren. Hon dog några år efter att den här boken kom ut.

I den här boken har Lotta för första gånegn hoppat över ett år av sitt liv. Hon har pluggat klart nu och hon och Paul flyttar tillbaka till hennes gamla hemstad. Lotta hoppas få tillbaka sitt gamla jobb på Mårtenssons förlag, men förlaget har tyvärr hunnit läggas ned under hennes studietid. Det blir ett bakslag för henne, men Paul och Giggi peppar henne att söka andra jobb. Och så är hon på en äventyrlig utflykt med Paul och en sväng på landet med Giggi, och så gör hon en rejäl insats på sitt nya jobb. Kul bok, och en värdig avslutning på serien.

Det har varit roligt att läsa om hela serien i rätt ordning. Visserligen hade jag läst alla böcker tidigare, och de flesta av dem till och med i rätt ordning en gång tidigare, men den gången hade jag fortfarande luckor i samlingen. Nu blir det omläsning av "vad hände sedan?"-boken också.

Just det ja, jag måste ju lägga fram min tolkning av det här omslaget. Jag gillar inte de allra sista omslagen lika bra som Heidi Lindgrens, som pryder de första 44 delarna. Men på just den här har jag läst sig att folk oroar sig över Lottas kläder. Är inte den klänningen väldigt kort? Men jag tror nog inte att det är en klänning, snarare ett nattlinne eller en T-shirt. Hon är i sin egen trädgård utgår jag ifrån, och då är ju den klädseln helt okej.

Lotta-böckerna:
1. "Det är Lotta, förstås!"
2. "Ja, se Lotta!"
3. "Lotta är sig lik"
4. "Skärp dig, Lotta!"
5. "Lotta slår till"
6. "Fara på taket, Lotta!"
7. "Vilken skiva, Lotta!"
8. "Skriv upp det, Lotta!"
9. "Rena snurren, Lotta!"
10. "Se dig för, Lotta!"
11. "Bra gissat, Lotta!"
12. "Platt fall, Lotta!"
13. "Rena mörkret, Lotta!"
14. "Hejda dej, Lotta!"
15. "Full fart, Lotta!"
16. "Arma Lotta!"
17. "Vilken fullträff, Lotta!"
18. "Håll masken, Lotta!"
19. "Lotta i topp"
20. "Var glad, Lotta!"
21. "Vilken vals, Lotta!"
22. "Festligt, Lotta!"
23. "Vilken tur, Lotta!"
24. "Alla tiders Lotta"
25. "Rena karusellen, Lotta!"
26. "Ge aldrig upp, Lotta!"
27. "Mitt i prick Lotta!"
28. "Lotta går till sjöss"
29. "Det spökar, Lotta!"
30. "Lotta går till väders"
31. "Heja Lotta!"
32. "Toppen, Lotta!"
33. "Fyndigt, Lotta!"
34. "Full rulle, Lotta!"
35. "Rena cirkusen, Lotta!"
36. "Rakt i plurret, Lotta!"
37. "En ros åt Lotta"
38. "Kära Lotta"
39. "Alltid Lotta" 
40. "Lycka till, Lotta"
41. "Då kör vi då, Lotta"
42. "Läsning för Lotta" 
43. "Glad sommar, Lotta!" 
44. "Visst är det konstigt, Lotta" 
45. "Det ordnar sig, Lotta"

2 kommentarer:

  1. Kan detta vara möjligt? Skrev du detta nu-nu? Jag googlade precis denna boktitel! Så himla märkligt. Du säljer inte boken till mig..?
    Har läst lotta i över 30 år men var nog tonåring när denna kom så jag missade den. Har alla innan. MVH Jenny G

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag skrev inlägget för en stund sedan. Vilken lustigt sammanträffande!

      Tyvärr säljer jag den inte. Men kolla Tradera och bokborsen.se. Ibland kan man hitta dem där.

      Radera