fredag 23 november 2012

A Judgement In Stone


A Judgement In Stone
av Ruth Rendell

En lite udda deckare (eller thriller) där man får reda på vad som kommer hända (mord), offrens identitet, mördarens identitet och motivet redan från början. Eunice Parchman mördade familjen Coverdale för att hon inte kunde läsa eller skriva. Det kräver förstås en mer detaljerad förklaring och det får man.

Medelklassfamiljen Coverdale tror att de har hittat den perfekta hemhjälpen i Eunice Parchman. Hon är så duktig! Och så respektfull! Tillbakadragen visserligen, men är inte det precis vad de vill egentligen? De vill inte ha någon som lägger sig i familjens liv, de vill bara ha hjälp att klara av att sköta sitt stora, vackra hus och slippa flytta till något modernt och lättskött. Men Eunice har ljugit om både det ena och det andra när det gäller sin bakgrund. Hon har absolut inga betänkligheter inför att ljuga, för det finns en sak som har ljugit om i nästan hela sitt liv.

Spännande, trots att man ju egentligen vet vad som kommer att hända. Och det är väldigt intressant att läsa om hur en modern människa påverkas (enligt Rendell i alla fall) av att inte kunna läsa och skriva. Eunice står på ett sätt helt utanför samhället. Det finns vissa saker hon inte kan ta del av. Och hon har blivit expert på att ljuga, samtidigt som hon har väldigt svårt att förutse konsekvenserna av sitt handlande i ett längre perspektiv. Jag gillar boken, men inte lika mycket som första gången jag läste den, för minst femton år sedan. Det är en del saker som blir lite för mycket, till exempel den religiösa sekt som hennes väninna och medbrottsling Joan Smiths är medlem av. Det blir nästan en karikatyr av tokiga små samfund och jag hade föredragit om allt hade varit mera vardagligt. Men på det stora hela så är det en bra och spännande bok. Jag gillar det udda motivet till att begå mord.

2 kommentarer:

  1. Har alltid gillat Rendell och "A judgement in stone" (Stenarna skola ropa) tycker jag fortfarande är en av hennes allra bästa. Det var en av de första av hennes böcker jag läste, det har blivit många efter det, men jag kommer fortfarande ihåg stora delera av handlingen och vilket intryck den gjorde på mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det känns speciellt att man vet vad som kommer hända och bara kan titta på när det ena leder till det andra.

      Radera