söndag 19 maj 2013

En smakebit på søndag (vecka 20)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Idag har jag tänkt att jag ska läsa en Shakespearepjäs som jag inte vet något om. Titeln ger ju inte direkt några ledtrådar. Det är en komedi i alla fall.

Hittills har jag bara hunnit läsa förordet, så min smakbit blir ett av de kända styckena ur pjäsen.

Världen är en scen
Och alla män och kvinnor är aktörer;
De har sina entréer och sortier,
Och en gör många roller i sitt liv
(William Shakespeare, "Som ni vill ha det", s. 25)
Eller andra akten, sjunde scenen, om man föredrar det.


16 kommentarer:

  1. Det kan hända att jag sett den här på TV, men läst den har jag inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har säkert gått på tv nån gång. :)

      Radera
  2. Den har jeg heller ikke lest. Jeg leste først Macbeth og En midtsommernattsdrøm i fjor, så jeg er ikke kommet så langt når det gjelder Shakespeare :-)

    SvaraRadera
  3. Shakespeare har jeg kun sett på film, men kan godt tenke meg å lese noe en gang :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog inte sett så många filmer. Räknas Shakespeare in Love? :-D

      Radera
  4. Tusen takk for smakebit og tips!

    SvaraRadera
  5. Är det samma som Som ni behagar?
    Har aldrig läst något av Shakespeare men väl sett på teater.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Tydligen har den olika titel i olika översättningar.

      Jag har sett några av pjäserna på teater, nu senast Lika för lika på Göteborgs stadsteater, men då måste man ju vänta på att någon sätter upp dem. :)

      Radera
  6. Takk for smakebit!Har ikke lest mye av Shakespeare, men føler litt jeg burde det:) Ha en fin kveld!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :)

      Jag tycker de är trevliga att läsa även om jag inte hänger med i allt.

      Radera
  7. Det finns mkt tankvärt idenna och annat av S. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  8. Finfin smakebit, ja Shakespeare er kongen..:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Känns som om man borde läsa honom oftare.

      Radera