söndag 28 juli 2013

Lova! sa Smulan


Lova! sa Smulan
av Moni Nilsson
Illustrerad av Joanna Hellgren

För att vara en bok som jag är så långt utanför målgruppen för, så gillade jag "Lova! sa Smulan" väldigt bra. Smulan har attityd. Hon är en tuff tjej, fast inte när det gäller att ta sprutor. Det spelar ingen roll att storebror retas eller att pappa lovar att vaccinationssprutan inte gör ont. Pappas lögn avslöjas enkelt med en knappnål. Fast när det väl är dags för sprutan så går det ju hennes ära förnär att en pojke i hennes egen ålder (som Smulan redan har bestämt är mesig) ska se henne gråta, så då är hon tvungen att ta sig samman. Men hur är det egentligen med pappas löfte att Smulan ska få välja vad som helst i affären om hon är duktig på vårdcentralen?

Bra bok tycker jag, men jag läste den inte med några barn eller ens med en tanke på att läsa den för några barn, så jag kan inte uttala mig om vad den tänkta åldersgruppen tycker. Jag gillar bilderna av Joanna Hellgren, som även gör serien Frances, också. Jag läste att det här var vinnarbidraget i en tävling att illustrera bland annat den här boken (och att berättelsen från början skulle handla om Tsatsikis lillasyster Retzina). En värdig vinnare, säkert.

(Bilden på omslaget är lite sned, eftersom jag har fotograferat i stället för att scanna.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar