lördag 3 augusti 2013

Neste gang blir alt riktig


Neste gang blir alt riktig
av Lene Ask

Jag hittade ett nytt seriealbum av Lene Ask när jag var i Norge härom veckan. Roligt. Jag tyckte ju mycket om hennes "Hitler, Jesus og farfar". När jag läser mer om henne på nätet så ser jag att det ska finnas ett tredje, som jag helt har missat, "Da jeg reddet verden".

Marit har bott i Oslo i tio år, men när hennes pappa går bort så måste hon resa tillbaka till hembygden för en kort tid. Martit har alltid stått sin pappa närmast, medan förhållandet till mamman har varit ansträngt. Och under de här åren har avståndet till gamla vänner och klasskompisar vuxit. De förstår sig inte på Marit. Varför flyttar hon inte hem, tar över gården och gifter sig?

Scener från Marits barndom varvas med nutid. Väldigt fint seriealbum om en familj med problem som säkert är ganska vanliga. Det är inga extremt dramatiska händelser här (ett dödsfall förstås, men sånt händer ju hela tiden), utan här är det är den vardagliga dramatiken, kanske i hur någon säger något eller hur någon är tyst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar