onsdag 25 december 2013

Bridget Jones: Mad About the Boy


Bridget Jones: Mad About the Boy
av Helen Fielding

Det var så länge sedan jag läste de första två böckerna om Bridget Jones att det inte är med i bloggen. Och då fyllde bloggen ändå tio år i somras. Jag vill minnas att jag gillade den första boken jättemycket och att den andra var helt okej, men kanske inte helt nödvändig. Jag tror det blev något missförstånd mellan henne och Mark Darcy och sedan var de tvungna att köra hela historien från bok ett i repris. Ja, alla vet väl ungefär vad som hände i de tidigare böckerna? Att Bridget var allmänt vimsig och trasslade till det för sig i alla möjliga sammanhang, och att hon tyckte att Mark Darcy var helt hopplös först, men sedan visade han sig vara hennes livs kärlek.

Och visst har alla hört vad som har hänt nu när den tredje boken börjar? Bridget och Mark har varit lyckligt gifta i många år, de har två barn, men Mark dog. Jag antar att det måste vara så för att det ska kunna finnas en ny bok om Bridget. För en bok om Bridget Jones (eller Darcy, som hon faktiskt heter nu) ska handla om hur hon dejtar, drömmer om mini breaks och försöker hitta Den Rätte. Och om hon hade varit singel på grund av skilsmässa så hade det ju förstört de tidigare böckerna - i så fall var ju inte Mark hennes livs kärlek. De måste leva lyckliga i alla sina dagar! Men det är okej om det visar sig att "alla deras dagar" inte var så många som de hade trott.Det har gått flera år sedan Mark dog och först var det bara kaos, och sedan kom Bridget in i en rutin av att bara kämpa på. "Keep Buggering On", som hon säger. Till slut tvingade hennes vänner henne att börja dejta igen. Nu är det dejtingsajter som gäller, och Twitter (men inte Facebook).

Det är en ganska rolig bok. Självklart hamnar Bridget i olika dråpliga situationer, och Fielding driver ganska rejält med de perfekta/ambitiösa/galna mammorna till barnens skolkamrater. Det är också en sorgligare bok än de tidigare. Mer om att åldras, döden och skilsmässor den här gången. Jag tyckte väl egentligen inte att det var en särskilt bra bok. Om man nu ska återuppliva Bridget Jones (vilket i och för sig var kul, ändå roligt att läsa om hur det har gått även om det hade gått illa) så hade jag ju hoppats på att det skulle vara för att det var en så bra historia som bara måste berättas.. Men jag tycker inte att det var något speciellt med den alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar