söndag 12 januari 2014

En smakebit på søndag (vecka 2)

http://gronneskoger.blogspot.se/2014/01/dmmende-en-smakebit-pa-sndag.html

Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Idag tänker jag läsa om en bok som jag inte har läst på närmare tio år. Men innan det läste jag den många gånger. Tillräckligt många för att nästan kunna början av boken utantill. Så här går den:
Jag sitter här och försöker komma på varför de egentligen började trakassera Juliane. Det kan knappast ha varit hennes ovanliga namn, för det gick både en Rakel och en Dorothea i klassen och ingen av dem blev mobbad, Men Dorotheas pappa var förstås flygkapten, och döttrar till flygkaptener vågar man kanske inte mobba. Dorothea var ett år äldre än vi andra och hade skor från Paris och jacka från Rom, och en gång hade hon bott i Bangkok, där folk hade ödlor krypande på sovrumsväggarna och flickornas kjolar måste gå nedanför knäna. Fast det var inte Dorothea det här skulle handla om. Så intressant är hon inte.
Förresten, apropå namn så heter jag själv Kim, och det är ju också ett konstigt namn. Min odräglige storebror har alltid hävdat att det passar bäst på en tax.
(Inger Edelfeldt, "Juliane och jag", s. 9)

19 kommentarer:

  1. Tusen takk for smakebiten :-)

    SvaraRadera
  2. Okänd författare för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Trevlig smakbit. Ska bli spännande att höra vad du tycker om den när du läst färdigt :)

    SvaraRadera
  4. Det var en ukjent bok for meg, men det at du har lest den mange ganger gjør meg veldig interessert. Jeg har også bøker jeg har lest flere ganger og som jeg ikke klarer slutte å anbefale :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en ungdomsbok, och jag läste den första gången när jag var kanske 17 år. Men den håller fortfarande.

      Radera
  5. Ibland är det mysigt att läsa om. Det är som att träffa gamla bekantar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. En del böcker vill man ju läsa en gång till. :)

      Radera
  6. Jag läser nästan aldrig om böcker nuförtiden, men det lät mysigt att göra det. Smakbiten var lockande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser inte om särskilt mycket, tycker jag, men det finns ju ejn del böcker som jag gärna läser om.

      Radera
  7. Ble veldig nysgjerrig på denne boka. Har heller ikke hørt om forfatteren. Håper å få tak i denne boka. Takk for smakebit:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är gammal, utgiven 1982 tror jag, men den har kommit ut i svensk pocket ett par gånger efter det (min är från 1995). Den kan kanske vara svår att få tag i, men det borde ju vara möjligt. Jag vet inte om den blev översatt till norska.

      Radera
  8. Det kan være spennende å lese bøker om igjen etter så mange år! Takk for smakebiten, ha en fin søndagskveld :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer säkert läsa den här ännu fler gånger. :)

      Radera
  9. Dette var en ukjent bok for meg, men ble nysgjerrig på den siden du har lest den flere ganger. Likte også smakebiten veldig godt. Koselig med bøker man må lese flere ganger. Ha en videre fin søndag!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ju ganska gammal, över 30 år. Men lika bra fortfarande, tycker åtminstone jag. :)

      Radera
  10. Interessant smakebit, takk og god uke til deg.:)

    SvaraRadera