måndag 31 mars 2014

Du och jag och vi

Du och jag och vi
av Pia Hagmar

Just som Dalslandsbok till mitt landskapsprojekt var "Du och jag och vi" inte helt perfekt. Jag läste någonstans att den utspelar sig i Dalsland, men jag är inte helt säker på att den gör det. Man får aldrig veta exakt var det utspelar sig. Det enda ortsnamn som nämns är en plats i Värmland. Men det verkar som om Pia Hagmars böcker brukar utspela sig i Dalsland och det är ju inte en orimlig tanke att folk från Dalsland åker på hästtävlingar i södra Värmland, så jag tycker vi bestämmer att det är en Dalslandsbok. Jag rör mig fortfarande i landskap som jag känner till (nåtsånär). Hittills har jag varit i alla lästa landskap utom Gotland.

"Du och jag och vi" är Pia Hagmars första roman för vuxna. På omslaget står det att det är en ny genre, relationsroman i stallmiljö. Men jag har ju läst Trude Brænne Larssens Holmegaard-serie som väl borde räknas till samma genre i så fall. Jag har ingen koll alls på hästvärlden, men det är ju en bra plats för de olika personerna i berättelsen att träffas. I "Du och jag och vi" är det Annika som hyr ut några stallplatser på gården där hon bor med man och barn. Här är det alltid stökigt och inte alltför noga med tider och rutiner, och de där förbättringarna av stallet som hon brukar utlova lär väl aldrig bli gjorda. Det är ju inte alla de som hyr stallplats här som är så nöjda med det. Särskilt en av dem är något av en perfektionist och överväger allvarligt att flytta sin häst till ett mer välskött ställe.

De fyra kvinnorna som det handlar om är alla olika typer, och hade knappast umgåtts med varandra om det inte var för hästarna. De tror ju att de känner varandra ganska bra, men det visar sig att de egentligen inte vet mycket om varandras liv utanför stallet.

Det jag gillade bäst var nog att man får läsa alla fyras skiftande åsikter om de andra tre. Ganska roligt ibland. Det var lite svårt att hålla isär dem i början men jag kom in i det ganska snabbt. Man kunde ju känna igen vissa personlighetstyper som man säkert har kommit i kontakt med i verkligheten. Kanske att alla trådar löstes lite väl snyggt på slutet, men det är ju ren underhållning och då får det faktiskt vara så. Det här var en typisk sån bok som man läser på en dag eller två trots att den är ganska tjock.

Lästa landskap
Skåne: "Rapsbaggarna" av Karin Brunk Holmqvist
Blekinge: "Nässlorna blomma" av Harry Martinson
Öland: "Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag" av Sara Ohlsson
Gotland: "Bara någon att straffa" av Kristofer Ahlström
Småland: "Finns inte på kartan" av Carin Hjulström
Halland: "Springa med åror" av Cilla Naumann
Bohuslän: "Allt som återstår" av Elin Boardy
Dalsland: "Du och jag och vi" av Pia Hagmar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar