tisdag 18 mars 2014

Springa med åror

Springa med åror
av Cilla Naumann

Monika bor på en bondgård vid den halländska kusten. Hennes pappa är av ekonomiska skäl tvungen att sälja av mark till sommargäster. Först bara till en, en doktor från Stockholm. Och Monika får en bästa kompis på köpet, doktorns dotter Johanna. De lever väldig olika liv större delen av året. Johanna vet inte saker som Monika tycker är självklara, som hur man lagar ett cykeldäck eller hur man håller en kattunge. Och de har så många konstiga regler i Johannas familj. Men på somrarna är de två ändå helt oskiljaktiga. Fast det ändras ju sen, när de är vuxna och det är deras söner som ska leka med varandra. Det blir inte alls samma sak. Och vid det laget är det flera år sedan mammorna gled ifrån varandra. Det är verkligen inte lättare att umgås med någon som man har varit nära förr men inte nu än med någon som man inte känner.

Jag vet inte om jag förutsåg slutet eller inte. Att något skulle hända hade jag förstått, men jag trodde egentligen att det handlade om en annan sak än vad det visade sig göra. Och det ställde ju annat i boken i ett nytt ljus. Jag tyckte mycket om boken, och vill gärna läsa Cilla Naumanns ungdomsbok "62 dagar" också. Den lär skildra delvis samma händelse, fast ur Johannas yngste sons synvinkel. Fast den är förstås den tredje av hittills fyra böcker om honom och jag tänker att jag nog vill börja från början med "Värsta brorsan".

Att "Springa med åror" var Hallandsboken i mitt landskapsprojekt är väl självklart. Den var också den utvalda boken i bibliotekens projekt Hela Halland läser i höstas. Jag är fortfarande inne på landskap som jag redan känner till. Halland bor jag till och med i.

Lästa landskap
Skåne: "Rapsbaggarna" av Karin Brunk Holmqvist
Blekinge: "Nässlorna blomma" av Harry Martinson
Öland: "Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag" av Sara Ohlsson
Gotland: "Bara någon att straffa" av Kristofer Ahlström
Småland: "Finns inte på kartan" av Carin Hjulström
Halland: "Springa med åror" av Cilla Naumann

1 kommentar:

  1. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    SvaraRadera