lördag 5 april 2014

Den larmande hopens dal

Den larmande hopens dal
av Erik Andersson

Det här är den andra boken i mitt landskapsprojekt som handlar om en ung kvinnlig journaliststudent som får praktik på en lokaltidningen. "Finns inte på kartan" handlade ju också om detta. Men utöver detta är den boken och "Den larmande hopens dal" fullständigt olika. Medan "Finns inte på kartan" var åt feelgood-hållet så är "Den larmande hopens dal" en ganska absurd historia om den västgötska landsbygden. Huvudpersonen Inas upplevelser på redaktion och på olika uppdrag varvas med drömmar, som påminner om myter eller fantasy. Ibland tycker jag nästan att den känslan finns på tidningsredaktionen också, med långa mörka trappor ner i underjordiska(?) arkiv.

Perfekt Västergötlandsbok! Det är nästan som om Västergötland är den egentliga huvudpersonen och jag tror nästan att varenda del av landskapet är omnämnt. Det är inte alltid jag gillar böcker som drar åt det galna och absurda, men den här tycker jag om. Tur att det här projektet fick mig att leta upp den i hyllan för olästa pocketböcker.

Lästa landskap
Skåne: "Rapsbaggarna" av Karin Brunk Holmqvist
Blekinge: "Nässlorna blomma" av Harry Martinson
Öland: "Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag" av Sara Ohlsson
Gotland: "Bara någon att straffa" av Kristofer Ahlström
Småland: "Finns inte på kartan" av Carin Hjulström
Halland: "Springa med åror" av Cilla Naumann
Bohuslän: "Allt som återstår" av Elin Boardy
Dalsland: "Du och jag och vi" av Pia Hagmar
Västergötland: "Den larmande hopens dal" av Erik Andersson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar