fredag 25 april 2014

Gimokrönikan


Gimokrönikan
av Patrik Godin

Gimo är en liten ort i Uppland. (Jadå, landsskapsprojektet igen.) Enda anledningen till att jag känner till den är att en kompis bodde där när hon pluggade, men jag var aldrig och hälsade på så jag vet inte alls hur där ser ut. Men ungefär som alla andra svenska orter med något över tusen invånare, kan jag tänka mig.

Patrik är uppvuxen i Gimo. Han flyttade därifrån efter gymnasiet, men nu är han nyskild och flyttar tillbaka igen. Han jobbar som lärare på skolan han en gång själv var elev på och han börjar umgås med elevassistenen Camilla och hennes man. Camilla kände han ju förr också, när hon var Patriks kompis Jussis flickvän. Jussi som var annorlunda, och somförsvann spårlöst. Vad hände egentligen när Jussi försvann? Och är det så att Patrik har flyttat tillbaka till Gimo för att han inte kan släppa den gåtan?

Det här låter mer spännande än vad jag tyckte att "Gimokrönikan" faktiskt var. Jag fick faktiskt aldrig riktigt grepp om handlingen. Det hände inte så mycket egentligen. Dessutom är det en del saker som bara antyds, men jag får erkänna att jag inte förstod vad som antyddes. Men det kanske mest är meningen att boken ska berätta om hur det är att växa upp och leva i Gimo. Med tanke på titeln verkar det ju troligt. Och det tycker jag att den lyckas med. Den skildrar hur det är att bo i en ort av den storleken, där man kanske inte direkt känner alla, men vissa vet ju alla vem det är.

Lästa landskap
Götaland
Skåne: "Rapsbaggarna" av Karin Brunk Holmqvist
Blekinge: "Nässlorna blomma" av Harry Martinson
Öland: "Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag" av Sara Ohlsson
Gotland: "Bara någon att straffa" av Kristofer Ahlström
Småland: "Finns inte på kartan" av Carin Hjulström
Halland: "Springa med åror" av Cilla Naumann
Bohuslän: "Allt som återstår" av Elin Boardy
Dalsland: "Du och jag och vi" av Pia Hagmar
Västergötland: "Den larmande hopens dal" av Erik Andersson
Östergötland: "Här ligger jag och blöder" av Jenny Jägerfeld

Svealand
Närke: "Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö" av Håkan Nesser
Sörmland: "Åminne" av Sven Delblanc
Uppland: "Gimokrönikan" av Patrik Godin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar