onsdag 7 maj 2014

Tårtgeneralen

Tårtgeneralen
av Filip Hammar och Fredrik Wikingsson

"Tårtgeneralen"
känns väldigt "Filip och Fredrik". Det handlar om en lite udda person, av den sorten som varenda stad har en lagom stor uppsättning av. Och det handlar om hans uppgång, nedgång och fall, en ganska sorglig historia egentligen. Jag tycker att de berättar om det här om och om igen i sina program. Alla de här amerikanska kändisarna som porträtteras i High Chaparall, tio-tjugo år efter sin storhetstid, som hankar sig fram på resterna av sin karriär. Det är roliga program, men också sorgliga.

Hasse P. har haft en del problem med spriten, men hösten 1984 har han skärpt till sig, och som vanligt bytt stad när det har kört ihop sig i den gamla. Nu är han bosatt i Köping, som just 1984 genomgår en kris - IKEA lägger ner sitt varuhus i Köping (enda gången det har hänt i företagets historia) och dessutom nomineras staden till Sveriges tråkigaste i ett elakt inslag i Jan Guillous TV-program Rekordmagazinet. Hasse P. känner att han måste göra något och hans idé är att låta Köping hamna i Guinness rekordbok som staden där världens längsta smörgåstårta har gjorts. Så klart ...

Jag trodde att det mest skulle handla om arbetet med rekordet, men så var det inte alls. Det ska ju gå neråt och han ska falla också. Ni vet, innan det blir dags att börja på ny kula i en ny stad, som ju var Hasse P:s mönster. Jag tyckte inte att allt var lika intressant att läsa om, men jag gillade ändå boken.

Tydligen ska det mesta vara sant, fast inte allt. Det är ju en roman. Speciellt det som rör andra Köpingsbor misstänker jag är till stora delar fiktivt.  Sedan kan jag tänka mig att väldigt många historier om Hasse P., som har Hasse P. som källa, antingen är påhittade eller egentligen hände någon annan. Det känns typiskt för en sån som Hasse P. att det är viktigare med en bra historia än att det nödvändigtvis ska vara sant. Det gäller ju att odla myten om sig själv. Det är åtminstone så jag uppfattar Hasse P. i den här boken. Om det är sant är omöjligt att veta. Och inte så viktigt för läsaren heller.

"Tårtgeneralen" är min bok för - nu börjar jag få problem med geografin - Västmanland i mitt landskapsprojekt. Vad jag vet om Köping är väl i stort sett att Filip Hammar och hans syster Linda kommer därifrån, och en gång när jag passerade staden såg jag att I en annan del av Köping-skylten var uppsatt intill den officiella blå. Dessutom att de vid ett tillfälle hade en väldigt lång smörgåstårta i centrum.

Lästa landskap
Götaland
Skåne: "Rapsbaggarna" av Karin Brunk Holmqvist
Blekinge: "Nässlorna blomma" av Harry Martinson
Öland: "Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag" av Sara Ohlsson
Gotland: "Bara någon att straffa" av Kristofer Ahlström
Småland: "Finns inte på kartan" av Carin Hjulström
Halland: "Springa med åror" av Cilla Naumann
Bohuslän: "Allt som återstår" av Elin Boardy
Dalsland: "Du och jag och vi" av Pia Hagmar
Västergötland: "Den larmande hopens dal" av Erik Andersson
Östergötland: "Här ligger jag och blöder" av Jenny Jägerfeld

Svealand
Närke: "Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö" av Håkan Nesser
Sörmland: "Åminne" av Sven Delblanc
Uppland: "Gimokrönikan" av Patrik Godin
Västmanland: "Tårtgeneralen" och Filip Hammar och Fredrik Wikingsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar