söndag 13 juli 2014

Då tänker jag på Sigrid

Då tänker jag på Sigrid
av Elin Olofsson

Hanna bor i Stockholm. Hon skulle blivit konstnär, men hon började jobba med reklam och på reklambyrån träffade hon Henrik ... Men sedan gick allt fel och nu har Hanna återvänt till lilla Gärningsberg i Jämtland, där hon växte upp, för att återhämta sig. Kanske börja måla igen.

Hon tänker på på den gamla släktgården. Trots att Hanna växte upp inne i byn alldeles i närheten har hon inga fina barndomsminnen av gården. Hennes farmor och farbror bodde där, men hennes pappa var ovän med dem och de hade ingen kontakt. Han ville inte ens titta åt gården när man körde förbi. Men nu står gården tom och då kan ju Hanna lika gärna bo där. Och bland farmor Sigrids och farbror Åkes gamla saker kan hon inte låta bli att undra över vad det var som hände när hennes pappa bröt totalt med dem.

Kapitlen växlar mellan Hanna och hennes släktingar, och mellan då och nu. Jag kom att tänka på "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" under läsningen, jag tror det är något med miljön och att göra upp med det förflutna, men jag tyckte mycket bättre om "Då tänker jag på Sigrid". Det här känns mer på riktigt. Både personerna och hur de närmar sig det som har hänt.

Förresten trodde jag att Gärningsberg var en verklig plats. Det låter som om det skulle kunna vara det. Konstigt att det inte finns på kartan bara. Men så läste jag en intervju med Elin Olofsson. Gärningsberg är hennes version av Offerdal. Självklart!

Lästa landskap
Götaland
Skåne: "Rapsbaggarna" av Karin Brunk Holmqvist
Blekinge: "Nässlorna blomma" av Harry Martinson
Öland: "Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag" av Sara Ohlsson
Gotland: "Bara någon att straffa" av Kristofer Ahlström
Småland: "Finns inte på kartan" av Carin Hjulström
Halland: "Springa med åror" av Cilla Naumann
Bohuslän: "Allt som återstår" av Elin Boardy
Dalsland: "Du och jag och vi" av Pia Hagmar
Västergötland: "Den larmande hopens dal" av Erik Andersson
Östergötland: "Här ligger jag och blöder" av Jenny Jägerfeld

Svealand
Närke: "Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö" av Håkan Nesser
Sörmland: "Åminne" av Sven Delblanc
Uppland: "Gimokrönikan" av Patrik Godin
Västmanland: "Tårtgeneralen" och Filip Hammar och Fredrik Wikingsson
Värmland: "Juloratoriet" av Göran Tunström
Dalarna: "Hjärtblad" av Aino Trosell

Norrland
Gästrikland: "Bergets döttrar" av Anna Jörgensdotter
Hälsingland: "Vi faller" av Pär Östling
Härjedalen: "Fångvårdskolonin som försvann" av Henning Mankell
Medelpad: "Sågverksungen" av Vibeke Olsson
Jämtland: "Då tänker jag på Sigrid" av Elin Olofsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar