måndag 4 augusti 2014

Tänk om det där är jag


Tänk om det där är jag
av Johanna Lindbäck

Agnes får en chans att börja om på nytt. Hon valde ett annat gymnasieprogram än sina kompisar och i den nya klassen blev allt bara helt fel. Hon lärde inte känna någon, samtidigt som hon gled iväg från de gamla vännerna från högstadiet. Men nu, sommaren mellan ettan och tvåan, flyttar Agnes familj från Stockholm till Umeå, där hennes mamma har fått nytt jobb. Och nu tänker Agnes se till att passa in. Hon ska byta klädstil, hon ska tvinga sig att vara utåtriktad och hon ska försöka att inte döma folk på förhand - hon ska vara som alla andra.

Jag hade stora förväntningar på "Tänk om det där är jag". Jag hade hört att det är Johanna Lindbäcks bästa bok. Nu har jag ju bara läst tre av dem, så det kan jag inte riktigt uttala mig om, men jag gillar den verkligen. Hon gör vardag, vanliga problem och vanliga människor på ett bra och trovärdigt sätt. Man blir glad av att läsa den här boken.

Och det här är självklart min västerbottenbok. Fullt av referenser till stadsdelar och caféer (som jag inte känner till) och den lokala Maxrestaurangen (som jag känner till) i Umeå. Jag menar, Agnes är ju nyinflyttad och håller på att lära sig stan.

Lästa landskap
Götaland
Skåne: "Rapsbaggarna" av Karin Brunk Holmqvist
Blekinge: "Nässlorna blomma" av Harry Martinson
Öland: "Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag" av Sara Ohlsson
Gotland: "Bara någon att straffa" av Kristofer Ahlström
Småland: "Finns inte på kartan" av Carin Hjulström
Halland: "Springa med åror" av Cilla Naumann
Bohuslän: "Allt som återstår" av Elin Boardy
Dalsland: "Du och jag och vi" av Pia Hagmar
Västergötland: "Den larmande hopens dal" av Erik Andersson
Östergötland: "Här ligger jag och blöder" av Jenny Jägerfeld

Svealand
Närke: "Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö" av Håkan Nesser
Sörmland: "Åminne" av Sven Delblanc
Uppland: "Gimokrönikan" av Patrik Godin
Västmanland: "Tårtgeneralen" och Filip Hammar och Fredrik Wikingsson
Värmland: "Juloratoriet" av Göran Tunström
Dalarna: "Hjärtblad" av Aino Trosell

Norrland
Gästrikland: "Bergets döttrar" av Anna Jörgensdotter
Hälsingland: "Vi faller" av Pär Östling
Härjedalen: "Fångvårdskolonin som försvann" av Henning Mankell
Medelpad: "Sågverksungen" av Vibeke Olsson
Jämtland: "Då tänker jag på Sigrid" av Elin Olofsson
Ångermanland: "Norrlands svårmod" av Therése Söderlind
Västerbotten: "Tänk om det där är jag" av Johanna Lindbäck

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar