torsdag 28 augusti 2014

Till offer åt Molok


Till offer åt Molok
av Åsa Larsson

En kvinna mördas i Kirunatrakten och när Rebecka Martinsson tar reda på mer om den döda så upptäcker hon att många i hennes släkt har dött hastigt. Men det är inte Rebecka som ska ta reda på saker, för en annan åklagare har tilldelats fallet. Tyvärr är han inte så kompetent som han själv anser. Polisen Anna-Maria Mella och hennes kolleger, och även Rebecka, får försöka lura sig till att göra de efterforskningar de tycker behövs.

Dessutom vävs en annan berättelse in, om en lärarinna som kommer till Kiruna 1914. Hon hoppas att hon ska trivas bättre här än i den bakåtsträvande by där hon hade sin förra tjänst. Kiruna är ju en så ny stad, med mest unga människor.

Mycket välskriven deckare. Kanske speciellt hur människors personligheter kommer fram i en del talande scener. Jag tyckte nog ännu bättre om den förra boken i serien, "Till dess din vrede upphör", men jag är inte helt säker. Båda är ungefär lika bra - och det är bra!

Det här är min Lapplandsbok, och därmed är Landskapsprojektet avslutat. (Kanske att jag borde skriva någon sorts summering också?)

Lästa landskap
Götaland
Skåne: "Rapsbaggarna" av Karin Brunk Holmqvist
Blekinge: "Nässlorna blomma" av Harry Martinson
Öland: "Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag" av Sara Ohlsson
Gotland: "Bara någon att straffa" av Kristofer Ahlström
Småland: "Finns inte på kartan" av Carin Hjulström
Halland: "Springa med åror" av Cilla Naumann
Bohuslän: "Allt som återstår" av Elin Boardy
Dalsland: "Du och jag och vi" av Pia Hagmar
Västergötland: "Den larmande hopens dal" av Erik Andersson
Östergötland: "Här ligger jag och blöder" av Jenny Jägerfeld

Svealand
Närke: "Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö" av Håkan Nesser
Sörmland: "Åminne" av Sven Delblanc
Uppland: "Gimokrönikan" av Patrik Godin
Västmanland: "Tårtgeneralen" och Filip Hammar och Fredrik Wikingsson
Värmland: "Juloratoriet" av Göran Tunström
Dalarna: "Hjärtblad" av Aino Trosell

Norrland
Gästrikland: "Bergets döttrar" av Anna Jörgensdotter
Hälsingland: "Vi faller" av Pär Östling
Härjedalen: "Fångvårdskolonin som försvann" av Henning Mankell
Medelpad: "Sågverksungen" av Vibeke Olsson
Jämtland: "Då tänker jag på Sigrid" av Elin Olofsson
Ångermanland: "Norrlands svårmod" av Therése Söderlind
Västerbotten: "Tänk om det där är jag" av Johanna Lindbäck
Norrbotten: "Majas morsas kompis sambo" av Katarina Kieri
Lappland: "Till offer åt Molok" av Åsa Larsson

2 kommentarer:

  1. Imponerande att du läst dig igenom hela landet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det svåraste var nästan att hitta passande böcker. :)

      Radera