onsdag 3 september 2014

Landskapsprojektet - alla böckerna


Mitt landskapsprojekt, som var att läsa en bok som utspelade sig i varje landskap i Sverige, är avklarat. Jag försökte att bara läsa sånt som jag redan hade hemma, så det ledde inte till några direkta "den här boken hade jag aldrig läst annars"-upplevelser. Kanske "den här boken hade nog fått vänta länge till annars".

En del böcker var jättebra, andra tyckte jag inte särskilt mycket om alls. Vissa landskap var svåra att hitta något ifrån. Härjedalen var nog allra svårast, och boken som jag valde, "Fångvårdskolonin som försvann" av Henning Mankell, kanske inte ens utspelar sig där. De säger aldrig exakt var de är, men av avstånden till en del städer att döma så är det i de krokarna. Och eftersom Mankell kommer från Härjedalen så får man väl anta att det är så.

Egentligen hade jag tänkt undvika deckare. Annars hade det väl inte varit så svårt, för det finns väl nästan en deckarserie för varje stad i landet? ;-) Men om jag inte ville köpa nytt så fick det bli deckare. Håkan Nessers "Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö" och Åsa Larssons "Till offer åt Molok" fick representera Närke och Lappland. Det blev i alla fall inga medelmåttor bland de svenska deckarförfattarna som fick vara med!

Ganska många böcker handlade om människor som har bott i storstaden ett antal år och nu av någon anledning återvänder till den plats de kommer ifrån. "Bara någon att straffa" av Kristofer Ahlström (Gotland), "Gimokrönikan" av Patrik Godin (Uppland) och "Då tänker jag på Sigrid" av Elin Olofsson (Jämtland). Hmm, var det bara tre? Det kändes som fler. Men både "Finns inte på kartan" av Carin Hjulström (Småland) och "Den larmande hopens dal" av Erik Andersson (Västergötland) handlar om unga journalister som gör praktik på landsortstidningar, och i den ena fallet är det där släkten kommer ifrån, även om huvudpersonen inte direkt har bott där själv.

"Den larmande hopens dal" liknar inte direkt någon annan bok, men kanske ändå "Åminne" av Sven Delblanc (Sörmland)? Lika är de väl egentligen inte, men båda har ganska udda perspektiv och är kanske mer eller mindre galna. Också åt skröna-hållet, fast mer traditionella tycker jag, är Göran Tunströms "Juloratoriet" (Värmland) och Filip & Fredriks "Tårtgeneralen" (Västmanland). Undrar hur ofta de nämns i samma mening. ;-)

Sen har vi de mysiga romanerna. Hit får "Finns inte på kartan" räknas och självklart "Rapsbaggarna" av Karin Brunk Holmqvist (Skåne). Pia Hagmars "Du och jag och vi" (Dalsland), även om den inte är lika självklart mysig. Det är ändå en sån där bok där man tänker att det nog ordnar upp sig i slutet.

Det finns ju också de böckerna där det inte alls känns som att det kommer gå bra. "Springa med åror" av Cilla Naumann (Halland), "Vi faller" av Pär Östling (Hälsingland) och "Norrlands svårmod" av Therése Söderlind (Ångermanland).

Deppigt är det också i många av ungdomsböckerna. "Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag" av Sara Ohlson (Öland), "Här ligger jag och blöder" av Jenny Jägerfeld (Östergötland) och "Majas morsas kompis sambo" av Katarina Kieri (Norrbotten). Fast de är ju ändå gladare än de deppiga vuxenböckerna. Och mest positivt är det kanske i Johanna Lindbäcks "Tänk om det där är jag" (Västerbotten), där problemen aldrig känns oöverstigliga.

Till sist har vi ju de historiska romanerna. Ganska mycket elände där. Det är "Nässlorna blomma" av Harry Martinson (Blekinge) (kan den förresten räknas som historisk? när den skrevs var det ju bara en uppväxtskildring), "Allt som återstår" av Elin Boardy (Bohuslän), "Hjärtblad" av Aino Trosell (Dalarna), "Bergets döttrar" av Anna Jörgensdotter (Gästrikland) samt "Sågverksungen" av Vibeke Olsson (Medelpad).

Har jag läst mig var landskapen ligger nu? Hmm, typ. Men nu har jag åtminstone något att relatera till om någon nämner Hälsingland eller Ångermanland, för att ta två landskap som i stort sett var vita fläckar på kartan för mig. Men jag undrar om jag alltid kommer att tänka att det t.ex. är trist i Uppland och glatt i Skåne nu? Nu är ju Skåne inget bra exempel, för det känner jag ändå till, men tänk om det hade blivit Kristian Lundberg i ställer för Karin Brunk Holmqvist!

Och så tänkte jag göra en topp fem, men det är ju jättesvårt! Jag tror jag avstår.


Lästa landskap
Götaland
Skåne: "Rapsbaggarna" av Karin Brunk Holmqvist
Blekinge: "Nässlorna blomma" av Harry Martinson
Öland: "Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag" av Sara Ohlsson
Gotland: "Bara någon att straffa" av Kristofer Ahlström
Småland: "Finns inte på kartan" av Carin Hjulström
Halland: "Springa med åror" av Cilla Naumann
Bohuslän: "Allt som återstår" av Elin Boardy
Dalsland: "Du och jag och vi" av Pia Hagmar
Västergötland: "Den larmande hopens dal" av Erik Andersson
Östergötland: "Här ligger jag och blöder" av Jenny Jägerfeld

Svealand
Närke: "Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö" av Håkan Nesser
Sörmland: "Åminne" av Sven Delblanc
Uppland: "Gimokrönikan" av Patrik Godin
Västmanland: "Tårtgeneralen" och Filip Hammar och Fredrik Wikingsson
Värmland: "Juloratoriet" av Göran Tunström
Dalarna: "Hjärtblad" av Aino Trosell

Norrland
Gästrikland: "Bergets döttrar" av Anna Jörgensdotter
Hälsingland: "Vi faller" av Pär Östling
Härjedalen: "Fångvårdskolonin som försvann" av Henning Mankell
Medelpad: "Sågverksungen" av Vibeke Olsson
Jämtland: "Då tänker jag på Sigrid" av Elin Olofsson
Ångermanland: "Norrlands svårmod" av Therése Söderlind
Västerbotten: "Tänk om det där är jag" av Johanna Lindbäck
Norrbotten: "Majas morsas kompis sambo" av Katarina Kieri
Lappland: "Till offer åt Molok" av Åsa Larsson


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar