tisdag 4 november 2014

Huset Ushers undergång


Huset Ushers undergång
av Edgar Allan Poe

Man tycker ju att jag skulle kunna svara på om jag har läst "Huset Ushers undergång" tidigare, men jag vet faktiskt inte. Har jag läst den så var det före bloggens uppkomst i alla fall.

Berättaren besöker en god vän i hans hus för första gången. Vännen är sjuk och det är även hans syster, som också bor i huset, som har varit hem för flera generationer Ushers. Båda syskonens sjukdomar är ganska speciella, och det vilar överhuvudtaget en skräckfylld stämning över huset.

Jag vill nog läsa om den här novellen ganska snart för att verkligen få med mig alla detaljer. Ibland är det bättre att redan veta vad som händer i slutet, så att man kan koncentrera sig på viktigare saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar