lördag 6 december 2014

Hösten

Hösten
av Poul Holm Joensen och Claus Bering

"Hösten" är den första delen i en serie naturböcker. Samma format som typ floror och svampböcker och sånt, fast mer blandat med djur och växter. Och massor av svamp, men det är väl mest i den här boken och mindre i de andra, antar jag. Varje uppslag är en målning av en miljö och så lite text om vilka arter man ser.

Jag har förstås inte läst boken i ett svep, utan läst några sidor lite då och då under större delen av hösten. Ganska intressant ändå, för någon med ett väldigt litet intresse för naturen. Som min bror sa en gång: Jag har kommit fram till att jag inte tycker om natur.

Men alltid intressant att lära sig nåt nytt. Sen får man ju vara medveten om att böckerna är från 60-talet (loppisinköp ja), så meningar som innehåller ord som "de senaste åren" och "man vet inte så mycket om detta än" kan man inte lita på längre. Och så får man lära sig nya ord, som "flygg".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar