tisdag 10 mars 2015

Ru


Ru
av Kim Thúy

Det var synd att jag inte kunde vara med på läsecirkelns senaste möte. Det verkar som om de andra hade haft mycket att diskutera om "Ru". Tyvärr totalhavererade min bil på vägen till mötet (topplockspackningen, om det säger något), så det blev inget möte för min del. Annars hade jag gärna hört på vad alla andra tyckte om boken.

Den som berättar boken är en kvinna som växte upp i Vietnam under kriget och flydde tillsammans med sin familj när hon var tio år för att till slut hamna i Kanada. Det påminner om det som står på baksidan om Kim Thúys eget liv, men man ska väl inte anta att det är självbiografiskt bara för det. Men det man vet är att hon känner till det hon skriver om.

Det är en kort bok utan onödiga ord. Det är kortkorta stycken som hakar i varandra. Mycket i boken är fruktansvärt. Annat kan vara komiskt. Det är verkligen inte sentimentalt i alla fall. Jag tycker om boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar