lördag 7 november 2015

Lighthousekeeping

Lighthousekeeping
av Jeanette Winterson

När flickan Silver blir föräldralös adopteras hon av den blinde fyrvaktaren Pew. Ända sedan fyren byggdes har en Pew vaktat den, och ibland är det som om alla Pews är densamme. En av de viktigaste sakerna en fyrvaktare har att göra, får Silver lära sig, är att bevara och berätta historier. En av historierna, nästan större delen av boken, är den om Babel Dark, prästen som var son till mannen som lät bygga fyren, och som verkade i den lilla kuststaden på 1800-talet.

Jag har inte läst mycket av Jeanette Winterson tidigare, bara "Det finns annan frukt än apelsiner" och det var länge sedan. Så jag hade egentligen ingen aning om hur hon skriver. Handlingen lät minst sagt märklig, så därför har den blivit liggande länge. Så drog jag "Lighthousekeeping" från min lottring och tänkte att den är nog helt okej ändå. Det visade sig vara en väldigt fin bok. Språket är underbart. Och nu är det ju så bra att det finns en mängd Winterson-böcker som jag har kvar att läsa.

1 kommentar:

  1. Nämen, den här har jag också nyss läst. Vilket sammanträffande!

    SvaraRadera