måndag 11 januari 2016

2015 års bästa ... deckare, sci-fi, fantasy

Det andra inlägget med mina favoriter från 2015. Alltså som jag läste 2015.

DECKARE/THRILLER
Bästa deckaren, rätt och slätt (eller ja, lite speciell var den allt), måste ha varit Hans-Olov Öbergs "Djävulens tonsteg". Första delen i en trilogi som jag säkert kommer fortsätta läsa i år. Den utspelar sig på 70-talet och har därför lite retrokänsla, men den är ju ändå modern i stilen. Vill man ha äkta retro (vintage!) kan jag rekommendera Jenny Berthelius deckare från 60-talet, "... kom ljuva Krusmynta".
En annan bra deckare, faktiskt en hel trilogi, för aningen yngre läsare är Salla Simukkas serie om Lumikki Andersson. Mycket actionfyllda och särskilt den första är superbra. Titlarna är "Röd som blod", "Vit som snö" och "Svart som ebenholts". Och jo, namnet Lumikki betyder Snövit.

Och den som snarare är ute efter en psykologisk thriller, kanske mer en roman, kan med fördel välja "The Tremor of Forgery" av Patricia Highsmith, en bok som jag läste i mitt Jorden runt-projekt och därför är omskriven i min andra bokblogg.

SCIENCE FICTION
Jag har nog inte läst så värst mycket science fiction under året. En bok som jag gillade och som jag nog inte hade hittat utan min läsecirkel var Ursula K. Le Guins intressanta "The Left Hand of Darkness".

Lite mer lättläst, en bok som var ren läsglädje rakt igenom och som hade stått och väntat länge i min bokhylla – "Do You Remember the First Time?" av Jenny Colgan. Jag var inte säker på om jag skulle nämna den här eller bland helt vanliga romaner, men den innehåller ju faktiskt tidsresor ...

FANTASY
Mer läsglädje i årets bästa fantasybok, "Den femte systern" av Mårten Sandén. Det här är också första delen i en trilogi som jag planerar att fortsätta med under 2016.

Neil Gaimans novellsamling "Trigger Warning" ska också nämnas här, trots att den också passar in på flera andra kategorier. Och en dag som denna, när vi har fått den ledsamma nyheten att David Bowie är död (idag har det blivit mycket Bowie på spotify här hemma), så kan det ju passa bra att tipsa om att Gaiman har lagt upp sin Bowie-inspirerade novell "The Return of the Thin White Duke" (som alltså ingår i "Trigger Warning") på sin hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar