onsdag 1 juni 2016

SUB och en fiktiv Bergman

Ny månad, ny räkning av olästa böcker. Nu 1761.

Och så lottar jag fram en bok som ska läsas under månaden. Fast nu ligger jag efter med läsningen av de här böckerna. Maj månads bok är inte läst än och april månads håller jag på med just nu. Men jag tänker att om inte annat så hinner jag väl i kapp under semestern. Det är åtminstone så man brukar föreställa sig semestern ju – att man hinner läsa så mycket.

Idag drog jag lott nummer 82 och det är Alexander Ahndorils roman om Ingmar Bergman. jag har för mig att Bergman var kritisk till idén när boken kom för tio år sedan. Jag vet inte om man borde ha mer förkunskaper om Bergman för att uppskatta boken. Kanske för att kunna skilja på fantasi om verklighet när det gäller Bergman? Det är ju alltid en risk när man läser en roman om en verklig person, att det är romanversionen som blir den som känns verkligast för en själv. Men jag vet ju inte än, boken kanske handlar om något helt annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar