torsdag 2 juni 2005

Barna Hedenhös i världsrymden



Barna Hedenhös i världsrymden
av Bertil Almqvist

Jag hittade två Barna Hedenhös-böcker när jag var hemma hos mina föräldrar, så jag lånade båda. Har redan skrivit om "Barna Hedenhös åker bananbåt till kanarieöarna" och nu är det dags för den andra. Här får familjen (eller snarare pappan och sonen) för sig att åka ut i rymden. De har en raket i trä som drivs med "ur-an" och som lastas full av skinka. Deras rymddräkter är av tjock päls och eftersom syrgastuber inte var uppfunna så klarade de sig utan. :) De tar först en tur till månen, men sen bär det av mot Mars. Mars visar sig ligga 4000 år före jorden i utveckling, så samhället där (ja, så klart finns det marsmänniskor) påminner om Jorden på 1950-talet. Den här boken skrevs på 50-talet, fast "mitt" exemplar är från en lite senare upplaga. Min pappa fick den i julklapp 1961står det i den.

Det finns en del småroliga detaljer i den här boken också, men precis som den förra jag läste så var den inte lika bra nu som när jag var liten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar