onsdag 22 juni 2005

Siddhartha


Siddhartha, Eine indische Dichtung
av Hermann Hesse

Siddhartha är en brahminson för 2500 år sedan. Han söker efter sig själv och lämnar sin fars hem för att leva som asket. Efter en tid slår han dock in på en ny väg och börjar leva endast för världsliga nöjen och pengar. Efter många år inser han att han äcklas av det livet och börjar istället leva mycket enklare. Till slut når han faktiskt fram till någon sorts visdom eller insikt.

"Siddhartha" ska väl liksom vara en sån där bok som förändrar ens liv, men nej, den gjorde inte det. Kanske borde jag inte ha läst den på tyska. Det blir ganska svårläst och det är lätt att tappa tråden bland alla filosofiska tankar. Men för att vara ärlig tror jag inte att den hade blivit en så enorm upplevelse även om jag läst den på svenska. Jag är säkert vad som kallas en "Kindermensch" (en sån där världslig typ, om jag förstod det hela rätt) i boken. ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar