fredag 2 september 2005

Kill me Kiss me och Rebirth


Kill me Kiss me del 1
av Lee Young You

Rebirth del 1
av Woo

Två nya titlar i B. Wahlströms mangasatsning. (Eller manwhasatsning, för allihop är ju faktiskt koreanska.) För ett tag sen kom ju de första delarna Ragnarök och Snow Drop ut. Även denna gången är det en som är tänkt för tjejer och en som är tänkt för killar, och de båda första delarna i varje serie släpps samtidigt. Det är väl för att man ska komma in i serien mer och vilja fortsätta köpa. Men jag köpte bara den första delen av varje. Ragnarök tyckte jag t.ex. inte var särskilt bra, så det hade ju varit bortkastade pengar att ha köpt del två med en gång. Snow Drop har jag däremot även läst del två av. Köpte den senare.

Manliga modeller verkar vara överrepresenterade i de här serierna. Det finns en i Snow Drop, och i Kill me Kiss me är huvudpersonen Tae Yeon (en tonårstjej) kär i modellen Kun Kang. Och det visar sig att han går i samma klass som hennes jobbige kusin Jung-Woo (kille). De båda kusinerna är jämnåriga och otroligt lika varandra, men de går i olika skolor. Tae får den briljanta (nja...) idén att hon och Jung-Woo ska byta plats. Hon är ju en pojkflicka och han är rätt tjejig av sig. Kommer funka perfekt, tycker hon, och med lite mutor så går Jung-Woo med på att de ska låtsas vara varandra, men bara i en vecka. Vad han inte talade om var att gängmedlemmen Ga-Woon hade lovat att spöa upp honom. Ga-Woon är dessutom Kun Kangs bäste vän. Inte så bra för Tae... Och Ga-Woon får en identitetskris när han helt plötsligt börjar känna sig dragen till "Jung-Woo".

Den här serien var kul. Den ska jag fortsätta läsa. Jag tycker att jag läser flera andra serier som påminner om den, men jag gillar ju dem så vad spelar det för roll?

Rebirth var inte heller helt fel. Professor Do, som håller på med paranormala fenomen, ska undersöka några skrämmande händelser i en karpatisk by. Han jobbar tillsammans med en annan forskare och en ung kvinnlig exorcist. Dessutom är Dos dotter Remi med. Tyvärr råkar de befria en vampyr som varit fängslad i flera hundra år. Det är inte så bra... Kommer köpa nästa del också och sen får jag se hur jag gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar