måndag 5 september 2005

Schwarzer Tee mit drei Stück Zucker


Schwarzer Tee mit drei Stück Zucker
av Renan Demirkan

Jag fortsätter med min tyska läsning. Den här gången blev det en bok vald på måfå på Varbergs bibliotek. Den såg rätt intressant ut. En turkisk kvinna ligger på ett tyskt sjukhus för att föda sitt första barn. Medan hon väntar tänker hon tillbaka på sin uppväxt i Turkiet och Tyskland. Hennes familj flyttade tidigt till Tyskland, innan det varså vanligt att gästarbetare hade med sig hela familjen. Hon och hennes syster var små då. Ja, sen blir det ju lite kulturskillnader och sådär. Och den unga kvinnan frigör sig från föräldrarna på ett ganska dramatiskt sätt.

Tja, den var ganska mittemellan. Okej, men inte jättebra. Lite svårt (för mig) språk ibland, men inte värre än att det gick att läsa. Jag hade gärna läst den här i en utökad version. Mer sammanhängande istället för episoder. Och sjukhusavsnitten kändes inte så meningsfulla direkt. Jag tror att det hade kunnat gå att skriva ett mycket mer fängslande berättelse om samma ämne. Och det finns säkert också.

Nytt ord jag har lärt mig: "Hebamme". Barnmorska på tyska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar