lördag 11 februari 2006

Maus: A Survivor's Tale - I: My Father Bleeds History


Maus: A Survivor's Tale - I: My Father Bleeds History
av Art Spiegelman

Nej, om man skulle ta och uppdatera för en gångs skull. :-p

Förra helgen läste jag den första av Art Spiegelmans båda seriealbum om hans fars upplevelser under förintelsen. Alla judar framställs som möss, och nazisterna är katter. Jag har läst serien förr, för flera år sedan, men nu har jag köpt albumen. De är bra och jag ville gärna äga dem. Och en omläsning av något bra är ju aldrig fel. :)

Vladek Spiegelman var jude i Polen, och hans liv var rätt bra. Han handlade med tyger och hade träffat en trevlig flicka av god familj. De gifte sig och svärfadern hjälpte Vladek att bygga upp en större rörelse. Vladek och Anja fick en liten son. Men Anja hade nervbesvär och snart kom kriget. Vladek blev inkallad och togs som fånge av tyskarna. När han till slut återvände hem så var situationen mycket svår för den judiska befolkningen i Polen. Det dröjde inte länge förrän de började deporteras, och man var tvungen att hitta ett säkert gömställe.

Historien är säkert bekant... Men jag tycker att den är välberättad här. Inte minst för att den förutom gamla minnen även tar upp Art Spiegelmans relation till sin far, och omständigheterna kring intervjuerna som gjordes för att få material till serierna. Fadern är lite speciell, kan man säga. Men, och jag har för mig att det framgår mer i nästa del, vissa av hans egenheter, som den att spara på allt möjligt som kan vara bra att ha, hjälpte honom av överleva nazisternas förföljelser. Mycket intressant och gripande serie. Och det ska ju en del till för att säga nåt nytt om andra världskriget ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar