söndag 21 oktober 2007

Best of American Splendor


Best of American Splendor
av Harvey Pekar
Illustrerad av Dean Haspiel, Josh Neufeld, Joe Sacco, Frank Stack, David Collier, Gerry Shamray, Sam Hurt, Joe Zabel, Gary Dumm, Colin Warneford, Paul Mavrides, Alex Wald, J. R. Stats, Jim Woodring, Carole Sobocinski, Spain och Scott A. Gilbert. (Omslagsbild av R. Crumb.)

Jag tror inte att jag hade hört talas om Harvey Pekar innan filmen som baserar sig på hans serier (American Splendor) kom för ett par år sedan. Inte för att jag har sett filmen, men det skrevs ju om den i tidningarna. Det har aldrig blivit av att läsa några av Pekars serier heller, men de har ju några av dem på biblioteket. Jag passade på att låna det här albumet för ett par veckor sedan.

Det visar sig att Pekars kännetecken är att han är en gnällbert. Detta är min term för personer, ofta medelålders eller äldre män, som alltid har nåt att klaga på. De brukar dock inte ha den här självinsikten ("I don't have it worse than a lot of people, but I pity myself more."), eller förmågan att författa seriemanus om det. Ja, för Pekar skriver bara manus till serierna, de är tecknade av en rad olika serietecknare. Nästan alla serier handlar om vardagshändelser ur hans eget liv, t.ex. att han får en buckla bilen (massa trassel med försäkringsbolaget m.m.) eller pratar med folk på sitt jobb. Ibland är händelserna inte lika vanliga, som när han blir inbjuden att vara gäst hos Letterman igen. Pekar var nämligen en återkommande gäst i programmet för länge sedan, men slutade bjudas in p.g.a. ett bråk med Letterman.

Jag trodde att "Best of American Splendor" skulle samla serier ända från 70-talet, när Pekar startade sin självbiografiska serie, fram tills när samlingen kom ut, men det mesta av materialet verkar vara från mitten av 90-talet. Det handlar mycket om efterverkningarna av hans cancer (cellgifterna förstörde hans höft, och vid den här tiden vet han att han förr eller senare kommer behöva ett höftledsoperation, men att senare är bättre enligt läkarna), om hans och hans fru gemensamma bok "Our Cancer Year" (som jag har planer på att läsa), ett eventuellt framtida filmprojekt som kanske kommer genomföras och om pengar. Pengar är väldigt viktigt. Serierna ger inga stora inkomster, utan Pekar måste fortfarande jobba i journalarkivet på ett sjukhus i sin hemstad Cleveland. Han har en fru och har plötsligt fått en fosterdotter, och dessa ska försörjas. Det funkar så länge han jobbar, men om han pensionerar sig får han bara ut så och så mycket av lönen, mer ju längre han väntar med pensionen. Det är mycket funderande fram och tillbaka om när han skulle kunna gå i pension, hur mycket pengar han skulle kunna få genom en film och hur mycket pengar han får för varje recension han skriver åt olika tidningar.

Det är många olika serier i boken, en del som jag gillar andra som jag inte bryr mig så mycket om. Men det är tillräckligt mycket bra för att jag ska bli intresserad av att läsa mer av Harvey Pekar. Och kanske se filmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar