lördag 27 oktober 2007

The Furies


The Furies
av Mike Carey
Illusterad av John Bolton

Furierna är antika hämndgudinnor från den grekiska mytologin, som bl.a. plågade Orestes efter att han dödat sin mor. I den väldigt invecklade DC Comics-världen finns det två olika superhjätinnor (mor och dotter) som kallas The Fury. I Neil Gaimans The Sandman (som jag har skrivit om flera gånger, använd søk-funktionen) har både de mytologiska furierna och "The Fury", Hippolyta Hall, viktiga roller. Seriealbumet "The Furies" är en spin-off från The Sandman, skrivet av en annan författare. Det finns flera olika serier och annat som utgår från karaktärer och händelser i Sandman-serien. Här är en annan som jag har läst.

Hippolyta, eller Lyta som hon kallas, har förlorat allt som gjorde hennes liv värt att leva och hon har haft stora psykiska problem. Hon har svårt att gå vidare, vem skulle inte haft det?, men får rådet att pröva någon sorts terapi. Det är på det sättet hon kommer i kontakt med en teatergrupp som just ska till Grekland. Lyta talar nämligen grekiska (hennes mamma kom därifrån, har jag för mig). Men det är naturligtvis ingenting som är en tillfällighet. Allt manipuleras av olika gudomar som använder människorna som redskap i sina egna maktkamper. Och Lyta har ett speciellt band till furierna, och till andra makter.

Man skulle i princip sett behöva återberätta hela The Sandman för att förklara vad som händer, men det tänker jag inte göra. Jag tycker inte att man ska börja läsa i den här änden. "The Furies" är en läsvärd fortsättning på Lytas historia, men det gör inte så mycket att jag bara lånade den på bibblan istället för att köpa. Den gjorde mig mest sugen på att läsa om The Sandman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar